Om man undantar krånglet
med snus och jordgubbar så har inträdet i EU inneburit
många nya möjligheter för oss i Nordland. En
av de uppenbart praktiska finesserna är möjligheten
att handla bil eller MC i annat EU-land och själv importera
till Sverige. Det är både enkelt och roligt att själv
hitta sin hoj och ta med den hem, och det finns bara fördelar!
Jag har varit med och tagit hem
ganska många fordon, både bilar och motorcyklar,
åt mig själv eller andra från Belgien, Italien
och mest Tyskland som ligger bäst till för oss. Vi
är ett gäng som åker ner då och då,
mest för skojs skull. Marknaden och därmed utbudet
är enormt mycket större och priserna är fortfarande
en hel del lägre över lag. Dock finns det modeller
som alls inte lönar sig att ge sig på. Att med lite
förberedelse handla sig en fin hoj, ta med den hem, åka
ett år, och sedan sälja den för samma pengar
är INTE svårt. Därifrån till att leva på
det eller göra KLIPPET är det en bit, men med rätt
grundförutsättningar och inställning så
blir det en både ekonomiskt gynnsam och i största
allmänhet trevlig övning. Utöver den ekonomiska
aspekten så tyckar jag att det enorma utbudet är en
stor fördel, det är lätt att hitta exakt vad man
vill ha, nästan lite samma valmöjligheter som när
man köper nytt. Utbudet ger konkurensen som i sin tur ger
prissättningen. Ofta innebär extrautrustning att en
hoj är attraktivare, men sällan nämnvärt
dyrare.
Det blir en hel del generaliseringar
nu, men de bygger på egna erfarenheter och skulle kunna
stämma :o). Alltså: Det är lätt att handla
och lätt att "ta" folk, trots eventuell språkförbistring.
Klart att det går lättare om man talar tyska (för
tyskarna talar BARA tyska...), men även utan avancerade
språkkunskaper går det att ta sig fram. Tyskarna
är vänliga, korrekta och tillmötesgående,
de uppgifter man får i förhand om hojen och dess kondition
stämmer väldigt väl (eller överträffas),
och man riskerar definitivt inte att bli blåst i högre
grad än hemma! Glöm allt snack om fejkade mätarställningar
och fusk med ålder, det kommer när hojarna väl
är i Sverige, dittagna av mindre nogräknade "handlare"
som rider på importvågen. Vanligt sunt förnuft
och samma omsorg som när du handlar hemma, värre är
det inte! Vissa givna regler som är begåvat att följa
finns, några har vi lärt oss den handfasta vägen...
Importen i sig är heller
inget bekymmer, inte värre än att lastbilsregistrera
en svensk personbil. Pappersexercisen finns där, men kan
knappast betecknas som omfattande, och "krånglet"
är alls inte avancerat. Om man bokat registreringsbesiktning
i förväg kan man ha hojen åkfärdig tre-fyra
dagar efter hemkomsten!
Hur gör man då?
Vi har jobbat fram en "arbetsgång"
som funkar för oss, fritt för modifieringar givetvis.
Vi börjar med att leta objekt, lättast och bäst
på Internet förstås. Det finns ett antal mer
eller mindre seriösa och aktuella sidor, men ojämförligt
bäst är Mobile
och Motoscout24. Om du vill ha fler alternativ
använd valfri sökmotor och sök på GEBRAUCHTWAGEN,
då lär du få att göra en stund... Mobile
som är störst har en avancerad sökmotor som låter
dig begränsa sökandet till valfri hoj inom vissa områden
(PLZ, postnummerområden
där första siffran i postnumret avser respektive område).
Vidare finns många underfunktioner som sökning av
handlare i vissa distrikt, respektive handlares egna hemsidor,
med mera. Med en klabbe objekt i hampan är det bara att
börja ringa. Att maila funkar dåligt, det är
sällan man får svar på ett engelskspråkigt
mail - tyska funkar givetvis bättre men telefon är
bäst. Grundsorteringen sker där. Finns hojen kvar?
Så småningom har man en mindre bibba papper med hojar
som finns och verkar vettiga. Väl på plats i Tyskland
kan man inhandla en lokal annonstidning för att spä
på lite om man känner för det. Generellt så
är det inga enorma prisskillnader mellan handlare och privatpersoner,
ofta vägs det upp av att handlarna har många hojar
på ett ställe och du slipper åka i sicksack
genom landet. |
 |
Dags för nästa steg, förberedelser
hemma. Boka registreringsbesiktning (och vägning om inte
din lokala Bilprovning gör det), det går utmärkt
att boka fast man inte vet vad det blir. Dra till med en Dnepr,
det är bara att ändra när man vet. Beställa
pengar. Vi tar med oss kontanter, det funkar alltid. Det är
klart att det finns en risk i det, men det är ju farligt
att leva oxå... Cash är ett utmärkt prutmedel
hos handlare (framförallt om de får utforma kvittot
efter egna idéer!). Två-tre bankdagar ska alla banker
och ofta även Forex
ha på sig. Kort är värdelöst, handlarna
hissar priserna med 10% om du nämner ordet kort. Om man
tänker sig åka färja kan det vara idé
att boka i förväg, vi har dock klarat oss bra med att
chansa och inte haft några problem med det (Kiel-Göteborg
bokar man här). Bil och eventuell släpvagn
man tänker använda ska utrustas med registreringsbevis
(och eventuellt hyreskontrakt för hyrbil) i handsfacket.
Svenskt körkort duger, inget internationellt körkort
behövs, men passet bör vara med som legitimation i
olika sammanhang (vissa hotell kan vägra ta emot dig utan
pass en mörk natt...). Med tanke på att du ska frakta
en oförsäkrad hoj ett antal 100 mil känns det
bra att ha med 10 meter kätting och ett par elaka lås,
både att låsa kärra på bilen och hojen
på flaket. Ta med extra spännband, av outgrundlig
anledning verkar det vara lika sällsynt på en tysk
mack som starköl är på en svensk (DET finns däremot
på varje tysk mack!). |
Dags att åka! Vi brukar ta
bil hela vägen ner via Helsingborg-Puttgarden. Åker
man tidig morgon (snackar TIDIG morgon...) så är man
i Hamburg eller Berlin samma eftermiddag lagom att checka in
på hotell och kolla av några privathojar. I vårt
exempel åker vi Torsdag morgon, är framme samma eftermiddag,
och har kvällen och hela Fredag och Lördag på
oss. Lördag kväll går färjan från
Kiel 19.30, annars är det bil hela vägen tillbaka igen
(förutsätter helst flera chaufförer som växlar
av). Det är en befrielse efter ett par intensiva dagar att
ta sig till Kiel (en timme från Hamburg), mota på
skrotet på färjan och sedan via baren lomma till sängs
i en hytt och landa i Sverige utsövd. MEN, vi har sträckkört
hela vägen hem och överlevt det också. Det blir
billigare att åka bil hela vägen, hur mycket beror
på hur många man är. I väldigt runda slängar
så räknar vi 3500:- per person som då täcker
resa, två hotellnätter, och färjebiljett med
hytt ( egen bil och eget släp, annars spricker den kalkylen
). Inklusive mat och pilsner! I en optimistisk planering så
är det ungefär vad man kan pruta på hojen, så
då blir det ju gratis! ;-) |
Väl framme dags att ta kontakt
med säljaren. Några basfakta: begagnad hoj ska vara
minst sex månader gammal och ha minst 600 mil på
mätaren, man kan då inte dra av moms på det
man köper. Ny hoj är just ingen idé att handla,
men skulle man komma på idén så gäller
att momsen är avdragsgill (antingen direkt vid köp
eller när man kommit hem), men å andra sidan ska svensk
moms betalas (och den är givetvis HÖGRE, alltså
ingen himla bra idé). Hojen BÖR vara avställd
("abgemeldet") när du köper den (vi har köpt
hoj som inte var avställd, men inte utan krångel efteråt),
hos handlare inga problem då hans hojar alltid är
avställda. Köp från privatperson däremot
är lite kinkigare i det hänseendet, om den inte är
avställd måste det göras hos "Zulassungstelle"
(typ Länsstyrelse, finns i varje polisdistrikt) som har
annorlunda öppettider och stänger 12 på Fredagar.
Om du ska köra hojen hem är det på samma ställe
som du kan handla tillfälliga skyltar och ofta även
trafikförsäkring. |
 |
I April 2003 kostar en månads
trafikförsäkring (säljs även av alla ADAC-kontor, motsvarande
våra Motormännen) 33 (cirka 310:-), själva
påställningen kostar 55:- (510:-), och en regskylt
kostar 12 (110:-), totalt alltså cirka 1000-lappen
i svenska pengar. Försäkring kan tecknas för från
5 dagar till en månad, kortare tid blir lägre peng.
De andra kostnaderna är samma, dock kan det variera mellan
olika regioner. På detta får man sedan åka
i alla EU-länder under den tid som man valt, men hojen är
alltså bara trafiksförsäkrad. MEN, oavsett hur
lång försäkringstid du köpt i Tyskland får
du bara åka en vecka i Sverige på utländsk försäkring! |
Oftast grönt,
men ibland vitt, fyra sidor. |
OK, du har hittat hojen, prutat
som en gud, och det är business. Vad tänka på
(utöver vad som gäller vid svenskt hojköp)? Det
absolut livsviktigaste är registreringspappret, Fahrzeugbrief,
utan det kan du aldrig registrera en hoj hemma. Gå ALDRIG
med på att få pappret skickat i efterhand. Inget
papper, inget köp, så enkelt är det. Utöver
detta behöver du ett kvitto eller ett köpekontrakt
som visar att du köpt hojen ( sedan vad det står på
kvittot saknar större betydelse, men det måste finnas
där ). En mall för ett köpeavtal på tyska
kan du ladda ner här.
Kolla ramnummer och ägarens
namn mot Fahrzeugbrief, den nogranne slår också en
signal till Polizei och kollar att den inte är stulen (nej,
jag har aldrig gjort det...), och även en signal till Svensk Bilprovnings
tekniska upplysning, 0771-600 800, för en koll av ramnumret.
Det är nämligen så att om inte hojens ramnummer
finns i Bilprovningens databas så kan de inte bestämma
årsmodellen (Tyska EZ, Erztzulassung, är första
registreringsdatum i Tyskland, INTE samma som årsmodell
i Sverige då vi går efter tillverkningsdatum. Kan
ge spännande överraskningar! Jag köpte en Cheva
Blazer som var en 94:a i Tyskland, väl hemma blev det en
92:a...), och du får inte registreringsbesikta den. I det
fallet har tidigare krävts ett intyg från svensk generalagent
eller tysk importör ( duger INTE med säljaren! ). Bland
de svenska generalagenterna så vägrar t. ex. Suzuki
och Ducati att skriva intyg, Yamaha gör det men tar 4000:-,
o.s.v. |
Det gäller att
vara försiktig när man har oförsäkrad hoj... |
Även om det kan
gå en smula till överdrift det med!! |
En nyhet som kan vara väldigt
intressant är att efter ett utslag i EU-kommisionen i December
2002 tillåts Bilprovningen att själva fastställa
årsmodell på motorcyklar på annat sätt
än genom årsmodellsintyg, t ex genom tillverkarnas
manualer, instruktionsböcker och liknande. Detta gäller
såväl gamla som nya fordon. Ingen ska behöva
begära intyg från en tillverkare för dyra pengar
eftersom Bilprovningen själva ska kunna fastställa
årsmodell. De gånger jag hart registreringsbesiktat
efter denna regeländring har besiktningsmannen undantagslöst
gått på den tyska registreringen, alltså väldigt
mycket enklare - men jag är inte säker på att
man kan lita på att det alltid är så.
SÅ DÅ! Lastat och
klart för hemresa. Försök att inte tänka
på att du har X antal oförsäkrade tusenlappar
på flaket och styr norrut i laglig fart... |
Det är inte BARA
hoj-handlande som lockar i Tyskland... |
...det finns en massa
annat kul oxå! |
Tullen på tyska sidan brukar
inte bry sig (har aldrig varit med om det), men du kan behöva
alla bra papper du samlat på dig ändå. Tyska
Polizei kan visa intresse för lasten på vägen
upp till gränsen. Tullen på svenska sidan brukar vara
obekymrad, men samma sak där såklart. Det är
inga som helst formella åtgärder vid gränsen
om du inte blir invinkad, bara att åka.
Hemma är det bara att lasta
av, ställa in pilsnern i kylen, och vänta på
registreringsbesiktningen. Om du vill köra innan dess och
inte köpt exportskyltar i Tyskland kan du ansöka om
tillfällig registrering hos Vägverket . Den övningen kostar
300:- + försäkring (fortfarande bara trafik!), Länsförsäkringar
tar 1500:- för en månad. Blankett för ansökan
finns HÄR.
Till Bilprovningen får du köra med det "Bevis
om avtalad tid" som du fick när du beställde tiden
(fax eller brev), observera att du måste ha trafikförsäkring
tecknad, något som inte alla bolag gör på en
hoj som saknar svenskt reg-nummer.
Om den station du ska besikta
hos inte väger så måste du anlita godkänd
vågstation (Bilprovningen talar om var) och få en
vågsedel som ska fogas till bunten med papper. Ta med Fahrzeugbrief,
vågsedel, och eventuella TÜV/CE-intyg till Bilprovningen. |
Ett flak fullt med utvandrare |
Sista anhalten innan
nytt medborgarskap är klart! |
Registreringsbesiktningen består
sedan Maj -03 av två delar; ursprungskontroll (att årsmodell
och tillverkare går att bestämma och att hojen inte
är anmäld stulen), och själva registreringsbesiktningen.
Därefter ska hojen kontrollbesiktas precis som vilken hoj
som helst, rent praktiskt ser man till att boka båda förrättningarna
vid samma tillfälle för att slippa krångel och
onödig väntan.
En sak att fundera över
är formuleringen i bestämmelserna som säger att
hojen ska vara "i strikt seriemässigt utförande".
Detta skulle kunna innebära att det inte går att besikta
med t. ex. slip-on (trots att ljudnivån är OK i sig!)
eller en höjningssats, MEN jag har aldrig haft problem av
något slag trots diverse modifieringar. Ett bra argument
när man står och ska övertala besiktningsfarbrorn
är attt det finns E2-märkning på det tuffa tillbehöret,
då brukar de ge med sig. Kostnad för vägning
är 150:- och regbesiktning 1600:-, ett billigt nöje!
:-)
Tillbaka till garaget och vänta
igen. Med en rimligt rapp behandling hos lokala Bilprovningen
har du skyltarna inom tre-fyra dagar. Först då går
det att försäkra och ställa på hojen. KLART!! |
Du är nu ägare till
en egenhändigt importerad hoj du valt ut och burit hem själv.
Trevlig känsla, och med största sannolikhet så
kan du åka året ut och sedan sälja den nästa
år och få tillbaka pengarna. Och göra om övningen,
eller vara nöjd ändå och behålla den.
En privatimporterad hoj är
inte ett dugg svårsåld i andra hand, de jag har sålt
vidare har varit lika lättsålda som vilken svensksåld
hoj som helst. Priset blir ju lägre för en bättre
hoj! Handlarna här hemma vill gärna vara lite kinkiga
om man byter in en privatimporterad hoj, men det ökar hela
tiden i omfattning i takt med att folk upptäcker fördelarna
med att ta hem en hoj själv. Den svenska sidoimporten ökar
också lavinartad, företag som gör det jag just
beskrivit och lägger på en peng för att sedan
sälja hojen vidare. Detta gör att din privatimporterade
hoj befinner sig i gott sällskap.
Gör som jag och många
andra, hämta den i Tyskland! Lycka till!!
Några Tysklands-expeditioner
SMC:s guide för privatimport
|
Tappat
bort ramarna? Klicka här! |