För min del var det inte en motorstark sport-hoj, som lockade utan en lite större och lyxigar scooter, Suzuki Burgman 400AN på 380cc och 32hk. De tidigare erfarenheter jag har är från att ha importerat en husbil för 7 år sedan. Det var mycket krångligare på den tiden, men jag hade jobbat några år med ett specialprojekt på Bilprovningen och kunde regelverket väl.

Efter bevakning av www.mobile.de/ och www.motoscout24.de och till viss del även auktionssajten www.ebay.de, så började inköpet med att jag under en tjänsteresa till Hannovermässan en fredag hade ett fåtal timmar över, som kunde räcka till att bese högst ett fordon och bara i närheten av Hannover.

Objektet hade jag identifierat cirka 4 mil västerut. Redan här, liksom på den senare resan har jag haft ovärderlig nytta av min lågpris GPS-navigator, sammansatt av min vanliga fickdator och en lös GPS-puck.
En 99 års Burgman har i Sverige ett marknadsvärde av 32-35.000:-. Den här maskinen var utannonserad till 2.350€. Väl där fick jag förtroende för såväl scootern, som säljaren. Efter ett prutförsök till 2.150€ hamnade slutpriset på 2.250€. Jag hämtade ut 250€ som handpenning på bankomaten och lovade att hämta hojen på söndagen en dryg vecka senare.

Väl hemma försökte jag med hjälp av Peter, www.motorbikes.se, och Tobbe, www.allroadmc.com/import.htm , hitta en reskompis för att få avlösning vid ratten och delad reskostnad. Båda var tjänstvilliga och tre tänkbara namn hittades direkt. Av diverse olika skäl funkade dock ingetdera, inte heller två egna kompisar.

Att köra hem med bara en cykel på flaket kändes som slöseri. Jag beslöt mig därför för att köpa en till, vars förtjänst kunde finansiera resekostnaden. Eftersom jag inte är gjord av pengar letade jag efter det billigaste fordon, som kunde tänkas klara det ekonomiska målet. Eftersom jag kan scootrar bättre, så hamnade valet på en Piaggio Hexagon 150cc, 16hk. En lite större, stabilare och snabbare scooter än de traditionella Vesporna, men inget att jämföra med min Burgman. Det var ett "prutat och klart-pris" på 555€. Scootern fanns 9 mil rakt norr om den förra, alltså på nästan rak hemväg och den var avregistrerad (abgemeldet). Eftersom det var lite pengar och jag var i behov av en effektiv resa, så bestämde jag mig för scootern osedd på telefon.

 

 

Suzuki Burgman

Text och foto: Lars Avellán, April 2005