Motsols genom norra Tyskland våren -04

Efter en massa krångel och ett inställt försök för en månad sedan stämde det äntligen och vi kom iväg, lite senare på året än vi brukar åka första gången. Tanken var först att göra en lite snabbare ( kortare, effektivare, enklare ) resa och i första hand rycka med varsin hoj åt Lindis och Räven som båda "blev över" förra året. Frasse och jag tänkte handla "nåt bra" tillsammans som ren investering ( ingen av oss tänker byta bort våra respektive Varaderos! ). Också var det Thord-Johnny då som sprungit in i nån bacill under vintern och fått för sig att han skulle ha en customhoj. I sista sekunden ramlade Jocke in och ville hitta en Audi-kupé till rätt pengar. Och när vi ändå skulle åka så kunde vi ju ta hem en mellanklass-hoj till Familjen Fröjd. Så då var vi plötsligt sex stycken som skulle handla fem hojar och en bil, ungefär som vanligt alltså... Vi låste Lindis hoj i Berlin och sedan knöt vi snabbt upp allt kring den och kastade oss iväg. Snabb planering och en hastig avfärd innebar att vi gjorde en rad mindre planeringsmissar som vi inte borde göra efter så många resor. Dessutom en större miss, vi bommade helt att första Maj är storhelg även i Europa, allting stängt och på det kravaller med 1000 poliser i Berlin. Som grädde på moset funkade inte inhyrda Fiat-bussen i närheten av så bra som gamla avpolleterade Folkan, redan utan last bakpå knäade den betänligt. Med fyra hojar på släpet tvingades vi inse att en femte inte skulle vara aktuell, om vi inte skulle lämna pilsnern - och det var det ingen som tyckte var en god idé! Resultatet blev att vi baklastade kärran med ölplattor så mycket det gick och drog hemåt en dag tidigare än tänkt. Vi sträckåkte från söder om Hamburg till Jönköping där första hotell med möjlighet att låsa in bilar+släp fanns, klockan 4 på morgonen kändes en säng på Eurostop gudomlig!

Ny rutt gav 250 mil denna gång.

 

Räven & Lindis

 

Jägarn och Thord-Johnny

 

Framme alldeles för tidigt i Trelleborgs hamn.

 

Ett par timmars huttrande väntan, kallt hann det bli.

 

Ombord på färjan, på väg, första pilsnern, känsla!

 

Johnnys Marauder hämtad ett par mil från Rostock.

 

Jägarn funderade en stund på Calibran, men lämnade den.

Autobahn mot Berlin, trist men effektivt.

 

Den visade sig vara frontsmälld och lagom lagad.

Men nästa gjorde chefsmek Lindis tummen upp för.

Lite snabbservice, inga hjul satt fast....

Lindis Varadero var helt klockren, lasta och dra! 

 

Två hojar på flaket och en bil bakom, det tar sig!

 

Senare, 35 mil bort väntade Rävens röda 00:a. KPS!

 

Äppelblom och sommarkväll, underbart!

 

Alltid minst en nattlastning per resa...

 

Summering av dagen på trivsamt Gasthaus.

 

Nästa morgon, vidare norrut mot Hamburg.

 

Miami Vice...?? Jägarn och Johnny trivs.

 

Rast, vila. Mer vår här än hemma!!

 

Vacker last!

Hoj nummer 4, en 600:a åt Fröken Fröjd.

Nu börjar surrningen bli avancerad.

 

Morskt sidovagnsekipage, Hayabusa som dragare!

12 cylindrar, 2 x Honda CBX. Fett!

 

Sedvanlig bunkring på Citti i Kiel.

 

Först i kön vid Puttgarden-färjan.

 

Seriös lastsäkring, pilsner som stoppklossar.

Relax på soldäck.

 

Lindis & Frasse klurar på hemresan.

 

Slut för dagen, Eurostop Jönköping 04.15

 

Hela härligheten inhägnad och bevakad.

 

Avlastning hemma på gården.

Nytt den här gången blev resvägen ner, vi tog färjan Trelleborg till Rostock, ett mycket bra alternativ om man får tiderna att funka. Innebar att vi lämnade hemma kring lunch, bordade färjan 23.45 och sov oss över till Tyskland med landgång 06.30. Om man räknar in utebliven hotellkostnad är det inte dyrare att åka den vägen än vanliga rutten genom Danmark och avstånden till såväl Hamburg som Berlin är överkomliga.

Trots en bunt småmissar och något större förbiseende blev det en mycket bra resa i gott sällskap, som vanligt faktiskt! Frasse & jag blev utan hoj och fick nu mest rollen av konsulter, men det kändes inte särskilt besvärligt, det går fler tåg. Dock knappast med en Fiat-buss som dragbil, och inte runt Första Maj! Det känns också som att vi är färdiga med "gruppresorna", det är kul att åka många men också ett stort jobb att organisera och planera, risken att något o-funkar är stor framförallt om man har tajt tidsschema. Max fyra personer och mer tid är nog modellen i fortsättningen. Man får se, lätt planering inför nästa resa är redan igång!

 

Samma resa ur annan synvinkel

 


Tappat bort ramarna? Klicka här!