Deutschland Rookie Tour -03

Dags igen då, i år satte vi första avfärden tidigare än vi gjort innan, första veckan i April bokades för länge sedan. Efter många turer fram och tillbaka utkristalliserade sig ett gäng bestående av förutom mig själv bara "nybörjare", fem glada människor som aldrig tidigare gett sig på privatimport blev ett gott ressällskap. Som vanligt dock ingen annan i besittning av tungt körkort, alltså blev min plats bakom ratten ganska gjuten. Frasse axlade co-driver rollen i egenskap av gammal rally-kartläsare. På andrasoffan satt Bosse och Stekka, och längst bak "juniorerna" Dinken och Fantis. Oxå som vanligt lämnade vi Fagersta klockan mittinatten, den här gången en Onsdag morgon för att ha lite reservtid - vilket visade sig nödvändigt! I Örebro plockade vi upp Dinken och Fantis och så vidare mot Helsingborg. Dinken hade en hoj låst i Dinslaken 50 mil sydväst om Hamburg och resten av rutten var planerad efter det. Min hoj stod ännu längre bort, Fantis hoj väntade i Hannover, och Bosses i närheten av Bremen i norr. Frasse hade ett par alternativ men ingen definitivt klar, och Stekka åkte med på vinst och förlust - väl medveten om att hans hoj inte skulle rymmas på släpet utan bli tvungen att köras hem. Trots minutiös planering blev det ett otal improvisationer och omplaneringar av olika orsaker. Bosses hoj visade sig sakna papper när vi kom dit, alla Frasses alternativ blev sålda innan vi hann fram. Snöstorm här hemma, och ett svårartad stormoväder över norra Tyskland och Danmark satte käppar i hjulen för planeringen, men allt gick enligt ( de reviderade ) planerna trots allt och vi fick en härlig resa med ett bra resultat!

398 mil varvet runt.

 

Framme i Helsingborg, nu är vi på väg!

 

En currywurst på Puttgarden-färjan, som vanligt!

 

I Danmark kom finvädret.

 

Och det fortsatte i Tyskland!

 

Längre söderut blev det blött och grått, trångt på Autobahn med bitvis krypande kö.

Scheessel, första stoppet vid Bosses papperslösa hoj. Vi köpte den men lämnade kvar den tills återresan.

 

Lite tidsbrist ledde till soppatorsk. Dunk är bra att ha...

Frasses tilltänkta 97:a i Oldenburg lät som en stenkross. 

Sitta ner med mat och pilsner kändes bra! 

Stekka och Fantis demar ballongdansen. 

 

"Fasse tött"

 

Oldenburger Hof, trevligt ställe.

 

Jag på min plats.

 

Och Frasse på sin.

 

Alla de gröna är poliser. Dom är grundligare i Tyskland!

 

Korvätaren Dirks fru mötte upp på en Quadracer.

 

Dinken handlar hinkplast-hoj av korvätaren Dirk.

 

Sedan till Alsdorf och min TDM.

 

Och vidare igen söderut mot Stekkas Blackbird.

Tyskland är mindre platt här. 

Langenberg, ganska tysk by i Tyskland.

 

Blackbird med kåpor på lack inhandlades.

Därifrån till Gummersbach och Frasses italienska AT. 

 

Fyra hojar på en dag, dags för paus!

 

Dyraste hotellet var det sämsta, Victors Residenz kostade mer än dubbelt så mycket som Oldenburger Hof.

 

Zulassungstelle i Gummersbach ( gröna huset, i containern fick man sina skyltar! )

Mycket köande i olika luckor är det. 

 

Så småningom fick vi våra exportskyltar.

 

Calibra -93 för € 1.700:-

 

Eller MB 230TE -94 för € 2.900:-. Billigare i Tyskland!

 

Lite torr-bryta.

 

Hannover samma eftermiddag, Fantis Suzuki.

Och tillbax till Bosses Varadero för lastning.

 

Innebar att Stekka fick lasta av och klä på sig.

Stamstället i Hamburg, Quickborner Hof. Suveränt ställe! 

 

Med parkering på polisens bakgård.

 

Bra lås är ändå aldrig fel!

 

"Fasse tött", igen...

 

Från Hamburg till Kiel och Citti, en bättre stormarknad!

 

Överlass...? Neeej...

 

Trångt...? Neeej....

Fantis byter av Stekka genom Danmark. 

 

Väntan på färjan hemåt.

Tattarlasset på plats. 

 

Lixom Blackbirden.

 

Kryssningsväder!!

 

Sista natten blev i Sverige, Ljungby fick den äran.

 

Söndag morgon, en dag senare än beräknat.

Vi som gjorde´t !

Bosse, Varadero -01

Frasse, Africa Twin -93

Dinken, Baghira -00

 

Fantis, GSX-R 750 -02

 

Stekka, Blackbird -98

 

Tobbe, TDM -98

Vi gav oss iväg sex människor, väl medvetna om att det tidsmässigt skulle komma att bli tajt. Stekka chansade och hakade på med risken att vi inte skulle hinna med en hoj åt honom, och om vi skulle hinna med den så skulle han i alla fall få köra den hem. Fem hojar på flaket är lika med fullt när det handlar om välväxta kåphojar. Och visst blev det ett späckat tidsschema, långa dagar med start kring 6 och aldrig i säng före midnatt ( även om sista timmarna tillbringades i sällskap med lokalbefolkning och pilsner... ). Fyra av hojarna var "låsta", avtal om köp var redan träffade med ägarna och ingen av oss som gjort så blev heller besvikna - som vanligt! Alla Frasses alternativ blev sålda under vägen utom en hoj som visade sig vara ett lik, första gången vi stött på det. Istället blev det en halv nödlösning, en betydligt äldre hoj än han tänkt sig - dessutom Italienskregistrerad. En ny erfarenhet som dock inte visade sig vara besvärligare än en tysk hoj, och så ska det ju vara inom hela EU, men vi hade några funderingar om det ändå. Mycket av det vi ringde på åt Frasse och Stekka under vägen var eller blev sålt innan vi hann fram, kanske är trycket större nu i början av säsongen. Riktigt så här har det inte varit tidigare då vi lättare hittat "ströhojar".

Vi hamnade ganska långt söderut ( PLZ 52-53 ) och konstaterade det vi trott, att hojarna är en hel del bliigare där, men också att avstånden mellan byarna och städerna är större med sämre ( läs krokigare! ) vägar emellan. En avvägning man får göra helt enkelt, men resan i sig är ju också värd en hel del. Landskapet söder om Ruhr-området är kuperat och precis så "Tyskt" som man föreställer sig. Som överallt annars möttes vi av trevliga och gästvänliga människor, vi blev erbjudna allt från Apfelstrudel och pilsner till natthärbärge av dem vi köpte hojar av.

För första gången sedan möjligheten att köpa skyltar i Svenska Tullen försvann gav vi oss på att handla tyska exportskyltar, mest tack vare att Stekka var tvungen till det för att få hem sin hoj. Vi lärde oss att Tysk grundlighet innebär också en hel del byråkrati tyvärr, många olika köer med en stämpel i varje lucka och nya kölappar varje gång. Räkna kallt med en halv dag för att skaffa skylt!

Storm över havet gjorde att Kiel-färjan inte ville ta emot oss på Lördag kväll, vi fick ta omvägen till Puttgarden och kom över bron tio minuter innan den stängdes för trafik på grund av samma oväder. Därifrån hemåt satte brist på dagsljus stopp för oss i Ljungby, mörkt visir och minusgrader gjorde det lite för drygt för Fantis som satt på Blackbirden. Hemma igen på Söndag eftermiddag då, alla glada och nöjda efter en suverän resa. I Maj åker vi igen!!

Samma resa ur en annan synvinkel


Tappat bort ramarna? Klicka här!