HOJ-DAGBOK 2001

 

 Några hållpunkter för säsongen:

010125-28: På 2 Hjul -01, mässa i Göteborg

010222-25: Motorcykel-Mässan, Sollentuna

010407: 100% Offroad, notebook-rally i Stockholms-trakten

010601-03: Rally Los, grusrally i Falu-trakten

010608-10: 96% Grus, Grusåkning i Norge och Sverige.

010727-29: MC-dagarna, Västervik

010805-12: Til Topps, 250 mil offroad på Norges högsta vägar

010816-19: Bukkerittet, Jotunheimen, Norge.

 

 Lördag 27 Januari: Ett gäng ur klubben bänkade sig i firmans Folka-buss och så drog vi till MC-mässan i Göteborg. Ungefär som mässor brukar vara, man ger sig iväg full av entusiasm och kommer hem x antal timmar senare urlakad och ganska less. Fast rätt ok mässa i år, inte lika mycket folk som vanligt, å andra sidan inte så mycket nytt på off-road fronten att hänga i julgranen. Men, lite mersmak och många tuffa kataloger och broschyrer blev det i alla fall!

 

Alltid aktuell! Honda AT -01

 

En grön (Triumph) Tiger

 

Den ser bra elak ut! KTM Adenture i ny färgställning

 

Snygg hoj!! BMW F650 Dakar -01

Så kan man oxå göra med en Honda XR650...
 

 Lördag 17 Mars: Jodå, det blir inte alltid som man tänkt... Efter två veckors blidväder och regnande såg det ut att kunna bli hojpremiär den här helgen. Förra veckan mekade jag loss plogen på traktorn och gjorde iordning snöskotern för sommarvila, sen fick man för det! Två decimeter nysnö på Lördag morgon!! Surt.
  Torsdag 22 Mars: NU! är premiären avverkad. Sol, torra vägar ( asfalt, men ändå... ), bara ett par minusgrader, och vecka med lediga eftermiddagar - det blev bara för mycket. Grävde fram hojkläderna och väckte liv i hojen, halkade nerför vår isbelagda backe med livet som insats och nådde torr mark med andan i halsen. Sedan var det lätt! Först ner till jobbet för att äckla Knips och Hood ( det funkade! ), sedan en sväng till Lundgrens Motor i Avesta och tillbaka hem igen. Lite svalt om fingrarna trots handtagsvärme, men annars inga problem. Uppför backen hemma blev en än mer intressant upplevelse... Knappt tio mils åkning som smakade gott-gott!! Vädret är trasigt, i Söndags var jag ut och åkte snöskoter, idag hoj...
Fredag 6 April : Lokala hojklubben medverkade i ett fackeltåg genom byn under parollen "Motorcyklister mot våld", och totalt ett 100-tal personer mötte upp, fast bara 3 på hojar - Hood, Knips, och Jag! En riktig hoj behöver ju lixom inte ställas av... Morgondagens tilltänkta övning 100% Offroad blev inställd för vår del, med ålderns rätt (?) ansåg vi oss inte fullt motiverade att ge oss iväg Stockholm tur och retur plus 25 mil rally med rådande väderutsikter: kallt, blåsigt, och snöblandat regn. Kalla oss mjukisar, men vi åker nog en sväng härhemma istället. Kanske...

Måndag 16 April: Sista dagen i Påskhelgen, och man borde väl skämmas... Inte en meter hojåka...!!! OK, det HAR varit förb... kallt och snålt väder och Morsan HAR varit här och lagat mat hela helgen, och det HAR varit en massa att göra i trädgården, och fem dagar GÅR fort, men ändå, lite jobbigt känns det..... Framförallt när man tar ny-inhandlade raggarbilen ner på stan och möter en bunt hojar. Det ska bli bättring!!!

 Torsdag 19 - Söndag 22 April: Eftersom Harald sålt sin Super-Ténéré till Frasse var det nödvändigt med en Tysklandsresa igen, och det blev ett gäng som hakade på. Sex personer i en Folkabuss med släp drog söderut klockan 04.00 på Torsdag morgon, och kom via Helsingborg - Helsingör och Rödby - Puttgarden till Hamburg vid 17-tiden. Senare samma kväll hittade vi första hojen, en Super-Ténéré 94 som föll Tore i smaken. Vi hann också titta på en Africa Twin -93 och lite bilar innan kvällen slog oss i pannan med total medvetslöshet. Under Fredag och Lördag letade vi sedan bil och motorcykel i och runt Hamburg. Bil fanns det gott om, och vi fick tag på vad vi ville ha, men hoj var inte det lättaste, det mesta var sålt innan vi hann fram. På Lördag kväll hade vi i alla fall tre bilar stående i hamnen i Kiel och två hojar på flaket bakom bussen. Det blev en Africa Twin för Harald igen, en fin 92:a. Färjan tog oss sedan till Göteborg där vi landade Söndag morgon, och samma kväll var vi hemma på gården igen efter en lyckad expedition.

 

Tore och Magnus lastar två blivande svenska invandrare
 

Lördag 28 April: Hemmaklubben Brakeless agerade funktionärer på Bilprovningens Drive-in besiktning för MC. Plus 2 grader och dimmigt klockan 8 såg inte ut att bli något inbjudande hoj-väder precis, men det rätade ut sig och vi fick till och med sol ett par timmar ( även om det givetvis regnade en stund oxå... ). På sex timmar besiktades 120 hojar, och i stort så gick dagen bra för de flesta.

Hood sålde sin XT idag, en månad före Rally Los... Ny Tysklands-resa hägrar!

När nu hojkläderna ändå var på så blev det en tur till skogs oxå, dock utan sällskap, Knips åkte hem och tjurade över ett par tvåor, Frasse ville inte lorta ner nya fina avgaset han handlat, och Harald jobbade. Så då åkte jag väl själv då. Ett par tre mil grusväg blev det, det var en stund sedan nu - nästan så man glömt lite, förb-at kul är det juh!!

 Måndag 30 April: Öppet Hus i klubbhuset och Brakeless ordnar Maj-brasa och korvgrillning. Halva byn infinner sig för att titta på elden och njuta av stämningen. Bra skönt med vår på gång, en riktigt fin kväll i idag! Ängelsbergsvägen är i bedrövligt skick så här års, men Guuuud så härlig att åka!!! Alldeles för högt tempo och alldeles för brutal kurvtagning, men det går ju bara inte på annat vis.....

Lördag-Söndag 5-6 Maj: Mest garagehelg. Mekade på det nya avgassystemet från Shark. Trots Italiensk tillverkning förvånandsvärt bra passform, inget alls som behövde värmas, brytas, slipas, eller böjas - det bara passade, det måste vara fabrikationsfel!!! ! Ett par smådetaljer blev oxå åtgärdade, ett skydd för den idiotiskt placerade bakre bromscylindern kom på plats och en sänkning av fotpinnarna blev ordnad. Annars mest bara lite små-åka fram-och-tillbax på stan, trots bra väder. En massa annat jox som kräver uppmärksamhet och stjäl tid från hojåkningen gör tiden kort.

 
   Tisdag 8 Maj: Höll på och donade i garaget när Matte kom förbi på sin något annorlunda skapelse till hoj, en Honda CX500 Servi-car ( f.d. polis-mc importerad från USA ), och vi gjorde en korv-ätar-tur i solskenet. Nu är sommaren verkligen på gång! 22 grader varmt och MASSOR med hojar ute på vägarna.

 Söndag 3 Juni: Brakeless och Tungsten MC ordnade utfärd med hemligt mål och 28 hojar med 40-talet människor på mötte upp på Söndag morgon. Lasse Fröjd ledde karavanen norrut på krokiga vägar via Säter-trakten och så småningom tillbaka till Ängelsberg för avslutande måltid på Odensnäs Herrgård. Delar av vägen kunde åkas på grus för de som så ville, och det ville vi! Drygt 20 mil i gott väder blev det, en härlig dag!

Söndag 10 Juni: Som förövning för kommande bravader krängde jag på alla väskor och sovsäck på hojen och baxade ut den i skogen på ett par mils åkning på riktigt skramliga grusvägar och konstaterade att grejorna sitter fast och funkar.Det har inte blivit mycket hojåka hittills i år inte... Fast benet är fortfarande helt, Farbror Doktorn och Väna Hustrun är lyckliga, alltid något!!

Lördag 16 Juni: Shoppingtur till Avesta, regnet började när jag kom 5 kilometer hemifrån, sedan höll det i sig hela vägen. Väl framme upptäcker jag att jag knäppt ena packväskan "snett", ett lås var knäppt i öppet läge, alltså fritt fram att regna in - vilket det gjort! 5 liter vatten i bagaget... fånigt!

Tisdag 26 Juni: Nu har det faktiskt blivit sommar på allvar, 25 grader varmt och gassande sol. Hojen får göra tjänst som nyttofordon så gott som varje dag nu. Upptäckte till min förvåning att tanklampan lyste fast jag nyss tankat, det berodde nu på att jag åkt 30 mil på ett par dagar - det var faktiskt en stund sedan jag var så flitig... Fast hojen går inte bra, i takt med ökande besvär har också irritationen ökat. Ibland går den inte jämnt alls, tjuvstannar lite på måfå och bär sig illa åt. Tycker att det blev så när värmen kom, men är inte riktigt säker. Reklamerade företeelsen hos min leverantör, som föreslog en omprogrammering av insprutningen. Märkliga saker, förr i tiden lagade man trasiga saker, nu programmerar man om dem! Fast det är klart att de får programmera om den. Får väl se om det hjälper.

Lördag 30 Juni: Kul-tur med Hällmoppers i sydostlig riktning. Sju hojar, därav två övningskörningar, samlades på Statoil i Fagersta vid 8-tiden, en timme senare mötte vi upp med huvudklungan i Kolsva. Därifrån lotsade Göran oss i bästa väder på krokiga småvägar via Lindesberg till fikapaus på anrika caféet Da Capo i Nora. Tuffa Linda som övningsåkte på Trafikskolans 125:a tyckte det kunde räcka med lika lång resa hem, så Knips och jag bröt av från resten av gruppen för att ledsaga henne hem. För att undvika upprepning tog vi vägen över Kopparberg och Malingsbo-Kloten-Skinnsberg tillbaka, det måste vara en av landets finare touringvägar med alla små sjöar efter vägen. Väl hemma i byn hade vi avverkat 25 mil, Knips och jag kände oss rätt så nöjda med det. Lindas tomma blick när hon vacklade mot sängen såg rätt så nöjd ut den med...

Tisdag 3 Juli : Ett läkarbesök i Västerås föranledde en hojresa till storstaden. Andra gången jag kommer inklampande på ortopeden med trasigt ben iförd full hojmundering...! Gassande solsken och mer än 25 grader varmt gör rödljusstoppen lätt outhärdliga, annars bara fördelar med hojen i stan, lätt att ta sig fram och lätt att ( ful- ) parkera. En liten biverkan visar sig framåt kvällen, i glipan mellan jackan och hjälmen har uppstått ett par centimeter brett band av intensiv solsveda, ganska fjolligt ser det ut oxå med ett illrosa "halsband".

Lite internaffärer i kompisgänget gör att Hood numer inte är hojlös, medan Harald å andra sidan får börja planera en Tysklandsresa. Hood har alltså köpt Haralds lila-rosa AT -92. Efter slutförd affär svepte han iväg med ett brutalt bredställ för att inte ses till mer den dagen. Han har några mil att ta igen efter att ha varit hojlös i stort sett hela säsongen.

   Söndag 8 Juli: Hojen har fått stå hela helgen till förmån för Mustangen och Power Meet. När jag stog med Forden på Statoil vid 21-tiden kom Hood inseglande på AT:n och vi surrade en stund. Väl hemkommen kunde jag bara inte avsluta dagen ännu, det blev hojkläder på och så ut en sväng i sista kvällssolen. SÅ härligt att åka med öppet visir och dra in den svalnande ( för KALL, det var den ju inte...! ) kvällsluften, allting luktar så mycket mer när det blir lite svalare och fuktigare. Det blev en ren okynnestur åt Skinnsbergshållet, hälften grus och hälften asfalt i fem mil och tillbax hemma lagom när mörkret började ta tag i sommarnatten. Låg sedan i hängmattan på baksidan och andades i mörkret ytterligare en timme innan jag masade mig till sängs. Sommar är UNDERBART!!!

 Måndag 9 Juli: Knips, Matte och jag tog hojarna till klubbhuset i Ängelsberg och la upp våra håriga ben på bordet på altanen, lutade oss tillbaka, knäppte upp en Cola, och bara njöt av livet en bra stund. När vi var nöjda med det fortsatte vi "bakvägen" via Seglingsberg till Ramnäs där vi våldgästade Däck-Mats en stund, därefter retur Fagersta via Riksvägen. VARMT!! Nu går hojen perfekt igen, och har gjort det ett antal dagar. Typiskt, i morgon ska den in på service och omprogrammerering av insprutningen.

Tisdag 10 Juli: Heldag på hoj, det var en stund sedan sist! Började dagen med att Hood och jag åkte över till Avesta och lämnade in BMW:n på service. Jag lånade en Yamaha Fazer FZS1000, och så åkte vi vidare. Efter ett antal mil runt och kring byn samlade vi ihop oss ( Knips, Jocke, och en övningskörning från Trafikskolan anslöt ) och drog till Västerås för besök på Pizza Hut och bio efter det, retur till Fagersta en bra bit efter midnatt med drygt 35 mil åkta sedan i morse. Riktigt nöjsam dag.

 

  Onsdag 25 - Söndag 29 Juli: Så var det dags för en resa till Tyskland igen. Alltså lastade vi ( Hood, Harald, Joppe, och jag ) bussen, hängde på vagnen och drog söderut. Vi kom iväg sent och lämnade hemmat först vid 14-tiden, resten blev sträckåkning till övernattning på tyska sidan. Torsdagen ägnades sedan åt Berlin för att under Fredagen ge oss på Hamburg och Winsen. På två effektiva ( men varma, +30 grader i en glasad VW-buss utan AC!!!! ) dagar fick vi tag på fyra hojar ( en GSX750F -00, en CBR1100XX -98, en VX800 -94, och en GSF1200S -97 ) och kände oss alla nöjda med detta. Lördag morgon startade vi söder om Hamburg mot fäderneslandet, och via ett mellanspel i Lübeck, där vi handlade en Vespa 125:a!, landade vi så i Helsingborg vid 3-tiden på söndag morgon.Även söndagen blev lite oplanerat lång efter att en av expeditionsdeltagarna ( nästan ) åkte ifrån en polis-MC på E6:an, men framåt sen kväll var vi hemma igen, trötta men nöjda.

Tisdag 1 Augusti: Eftersom man är Ivrig på att få registreringsbesikta nyförvärvet så blev det en resa till Bilprovningen i Nyköping, landets enda lediga tid inom räckhåll. Cirka 40 mils åkning som åtminstone efter Eskilstuna och via Hållsta, Hälleforsnäs, och Malmköping är riktigt nöjsam. Härliga böljande krokvägar. Banditen går riktigt gott, och styrkåpan gör precis den nytta som jag saknade på XJR:en. Inte riktigt samma brutal-kraft som i Yamahan, en liten aning mer åt sporthojshållet innebär att det "lönar sig" mer att varva den, fast jag kan ju inte säga att det behövs å andra sidan, femman drar klockrent från 1200 rpm.

Fredag 3 Augusti: Ledsagade Jocke ( medelst övningskörning ) för ombesiktning av hans 125:a, vilket avlöpte väl. Returen till Norberg gick på grus runt Andra Sidan och Bråfors. Blev aningen förvånad över hur pass väl grabben hänger med på 125:an, visst blir han efter, men inte SÅ mycket som jag tycker han borde..., är han snabb eller har jag blivit väldigt trött??? Hemska tankar... Fick på nya däck på Banditen, nu fattas bara reg-skyltarna.

Lördag 4 Augusti: Traditionsenliga Engelsbergsdagen i kombination med Stora Hytträffen gick av stapeln. I år i mindre skala än tidigare, detta och dagens tveksamma väder bidrog nog i hög grad till att det blev en ganska gles tillställning, extra snopet kändes det framåt kvällen när solen kom fram och det blev riktigt gemytligt. Inget hojåka blev det emellertid, släpade på en massa prylar till träffen, så jag fick finna mig i att åka bil med släp till hojträff. Vilket mörker... Hade i alla fall med hoj på släpkärran, man kan ju inte vara helt utan!  

Onsdag 8 Augusti: Harald och jag tog våra respektive nyinhandlade plastraketer och åkte en omväg till Ludvika via Baggå - Malingsbo - Snöån. Härligt kuperad och kurvig väg från Malingsbo lockar fram intill vårdslöshet gränsande tokgasande. I en lång vänsterkurva fick vi en snabb påminnlese om vår dödlighet, någon hade tappat ett mindre gruslass mitt i kurvan. Jag såg att Harald flaxade till och ryckte upp hojen och hann själv nypa bromsarna en halvsekund och sedan kasta upp Suzukin lagom för att bara uppleva ett obehagligt kasande utan att förlora greppet. Hög puls en stund! Från Luvika blev det stora vägen hem, 19 mil blev ganska lagom för att tankmätarnålen skulle titta in i det röda fältet.

  Fredag 31 Augusti: Efter drygt en veckas totalt stillestånd på hojåkarfronten kändes det härligt att rulla ut Suzukin ur garaget. Joppe hade gjort detsamma med sin Suzuki, och tillsammans åkte vi en sväng runt Barken och pausade vid en av Sveriges finaste rastplatser, Rastahyttan utanför Smedjebacken. Även om maten inte lyfter till några större gastronomiska höjder så kompenseras det mycket väl av vägen dit och rastplatsens läge. Sol och gott väder, varmt som det anstår en fin sensommardag. I morgon är det September och höstmånad, moloken tanke...
Fredag-Lördag 7-8 September: Tvådagars jobbresa till Stockholm, Hood och jag bestämde på ett tidigt stadium att det skulle åkas hoj. Hela veckan har vi sedan spanat oroligt på himlen, men vi hade inte behövt oroa oss. Härligt sensommar väder med bara fyra regndroppar på hela helgen. Väl framkommen till hotellet i Solna Centrum möter en spekulant på Banditen upp, och efter en kort provkörning promenerar han iklädd skinnställ till banken tvärsöver gatan och så var hojen såld. Något snopet, faktiskt..., hade inte riktigt planerat efter det. Nu stog jag där utan hoj och med en massa packning löst på golvet, allt hade legat i packväskan på hojen. Det hela löste sig så småningom med hjälp av ett par plastkassar och lift hem av välvilliga kollegor. Så var det bara en hoj i garaget igen då. Hood fick åka hoj ensam hem, men han drog nog ändå det längsta strået jämfört med att sitta inklämd tre personer i baksätet på en BMW...!

 

Banditen med sin nye ägare

 

Silvertejp och makrolon räddar lampa och plånbok

Söndag 23 September: Lortade omkring hemma i träningsoverall vid lunchtid när jag hörde brölet i fjärran, det var Hood som gick in för landning med AT:n. Han hade redan bestämt oss, idag var det grusåka som gällde. Ett par koppar kaffe senare var vi ute i garaget. Av med packväskorna och fram med crosshjälmen, här ska åkas!

 Innan vi kom iväg ägnade vi båda mycket omsorg åt ömsesidiga bortförklaringar om varför vi båda skulle bli frånåkta av den andre, det gäller att grunda... Det har varit en bedrövlig säsong ur grus-synpunkt och ingen av oss är i forna tiders form, så vi borde båda ha rätt. Nu blev det Hood som fick sikta på mitt bakljus, hans väl slitna Sirac hade inte mycket att hämta mot mina fräscha Karoo. Vi åkte gamla hemtama vägar över Onsjö och Viksberg mot Baggådalen och Lexsjöbo, härliga vägar med bra variation på både underlag och karaktär. Bitvis fick vi upp ett riktigt skapligt tempo, så pass skapligt att vi båda insåg nyttan av att avbryta och vända hemåt medan vi fortfarande var "o-klotade", som Hood uttryckte det. Väl hemma i garaget igen hade vi avverkat 9 mil, faktiskt årets första ( enda? sista? ) hellrace av gamla mått. Med adrenalinet fortfarande pumpande i blodomloppet satt jag sedan en lång stund i garaget och bara njöt av att finnas. Härlig dag, tack för det Hood!!

 
 Söndag 30 September: När man då var riktigt åksugen så fanns INGEN av kompisarna anträffbar. Surade en stund och tog sedan tag i kragen och pallrade mig iväg helt solo. Tänkte prova lite nya vägar jag funderat på ett tag, en lagom syssla när man åker själv, så jag styrde mot området mellan Norberg och Avesta där jag inte är hemma alls. Utan att hitta i omgivningarna så hade det en tendens att antingen bli rena svampplockarstigar eller grus-autobahn, hade svårt att hitta något bra mellanting. Ena minuten trixande mellan gran och tall med andan i halsen, och nästa minut femman fullt på långraka. Inte är det särskilt kul att åka solo heller, så jag gav upp rätt snart - tyckte jag. Hemma på gårdsplanen igen sa trippen 11 mil, f-n vet hur det gick till..., fast nog hade det varit roligare med sällskap.
 

Söndag 4 November: Hade ingen vidare inspiration alls, men man får lixom dåligt samvete av att se hojen stå där i garaget utan att åkas på. Varje gång jag ska ut i frysen rundar jag den och suckar. Med hela dagen fri från evenemang och förpliktelser blev det alltså en tur i all ensamhet. Bökade på en massa kläder och masade mig håglöst iväg och styrde mot Kloten-området via Baggådalen. Fuskade och tog asfalten de första fem milen, vek sedan av mot ingenstans och la på lite tempo - och jösses vad kul det var! Döm om min förvåning när jag på fiket vid campingen i Malingsbo hittade åtta hojar på parkeringen! En hel hög glada nollåttor från SOE ( Svenska Offroad Entusiasterna ) var ute på söndagsutflykt. Vi hade mycket att tala om, så mycket att mörkret hade börjat falla innan det var dags att pallra sig hemåt ( fiket stängde... ) så det fick bli asfalt igen då. Skön dag i alla fall!

Lördag 17 November: Jodå, visst går det att åka hoj fortfarande! Med 10 grader varmt och närmast vårväder blev det en tur Västerås fram och tillbaka, snäll grusåkning "bakvägen" runt Salbohed. Annars var det en stund sedan det begav sig senast, hojen har stått stilla i tio dagar. Har ingen riktigt bra ursäkt, men det har varit mycket jobb, älgjakt, tomtjobb, ja allt möjligt som kan tänkas förhindra nöjesturer på hojen. Till vardags funkar det sämre med hojen numer i och med att jag behöver ha med mig hundarna, skulle se lite lattjo ut med två taxar i ryggsäcken. En har jag åkt med tidigare, men två... Som förväntat mötte jag ingen annan hoj på hela dagen, svängde till och med in på Markan på Strömsholm - länets säkraste träffpunkt för hojfolk. Men, nej, ingen där. Fast jag blev bjuden på kaffet när föreståndaren på fiket såg att jag åkte hoj. Sympatisk man! Trots finåkning blev det stortvätt av hoj och kläder vid hemkomsten, ingen vacker syn innan tvagningen! Svor lite över BMW:s i övrigt förträffliga packväskor som tar in grus i skarvarna ( de är expanderbara med en "bälg" ), när man tvättar med högtryck kryper skiten in i väskorna och gruskornen kilar fast sig. Obra!

Fick ett mail från Fredrik Eld i Sydafrika, de har andra sorts bekymmer med väglaget...

Söndag 25 November: Christer från Vallentuna ringde tidigare i veckan och var intresserad av BMW:n. Jag har haft den utannonserad här på hemsidans salu-plank utan att engagera mig så mycket mer i det, men nu blev det alltså allvar. En timme i garaget så var den såld med avtalad leverans om en vecka. Lite snopet..., men ändå i linje med vad som varit. Krångel med benskadan och allt mindre grusåka gör att motivationen gradvis sjunkit, vilket tydligt återspeglar sig i mätarställningen, för ett par år sedan åkte jag mer på en månad än jag gjort på hela det här året! Planerna nu lutar åt en paus i grusåkningen till förmån för en landsvägshoj, en nyare Bandit eller Fazer kanske. Man får se, det är långt till våren.

Torsdag 29 November: Vinterservice bokad på BMW:n, vill ju lämna över den till nye ägaren med gott samvete! Skitväder och snö-salt-slask gör att jag lånar in en skåpbil för att inte förstöra mekaniker Pelles dag fullständigt. Framme hos Lundgrens Motor noterar jag en svart FZS 1000 Fazer i hallen bland alla andra hojar, frågar Pelle om den och får veta att det är en demo-hoj från Svenska Yamaha de fått in för två dagar sedan. Pratar lite mer med Lennart och får ett pris på den. Biter mig hårt i läppen för att inte handla den på studs och beger mig ståndaktigt iväg. Samma kväll hämtar jag BMW:n - och köper Yamahan! Kunde inte låta bli..., priset var helrätt och jag gillar hojen. Hojen ska vinterservas och få nya däck, så hemtransporten sker senare. Det känns bra faktiskt, BMW:n får ett bra "hem" hos en entusiast och jag får en hoj jag vet jag gillar.

Ska försöka hitta en billigare grushoj som inte ger mig dåligt samvete för att jag åker för lite, en tur till Tyskland i vår borde kunna gå med vinst. Suzuki DR650 står i rätt pengar, man får en 96:a för runt 20.000:-, nåt sånt får det bli.

 

Lastad och klar för leverans!

 

Torsdag 6 December: Hämtade hem Fazer:n från Lundgrens. Snöslask och gråväder, från MC-hallen direkt hem till garaget medelst skåpbil. Vinterns projekt ( förutom att längta och lida... ) blir att försöka hitta ett öppnare avgas, gärna i carbon. Orginalljudet imponerar på ingen!

I och med detta så är det väl dags för en summering då;

BMW Dakar: 250 mil. En härlig hoj, men tyvärr...

Suzuki Bandit 1200: 400 mil. Gillar den!

Diverse lånehojar: 200 mil.

Summa 850 mil, sämst i historien!

Ett trasigt ben som inte vill som jag har lett till krokig motivation, samtidigt som andra saker ( mest Mustangen ) lockat mer. Det blev ett mellanår, men nu ( i December, ironiskt nog... ) känns det väldigt lockande att få komma ut på vägarna igen, fast det nu mest blir landsvägar. Helt säkert blir det en offroadhoj oxå till nästa år, men endurospåren och stridsvagnsvägarnas tid är förbi. Det känns bra att ha nya Fazer:n stående "på vänt", första barmarken, då...

 

 

Tappat bort ramarna? Klicka här!