SUZUKI GSF 1200 S BANDIT

 

  • Fyrcylindrig, vattenkyld fyrtaktsmotor på 1157 cc, 98 hk, 104 Nm.
  • Vikt 230 kg körklar.
  • Tankrymd 19 liter.

Bike säger:

"Bandit bjuder på gott om effekt i ett brett register. Motorn är brutal i mellanregistret och kräver inte speciellt mycket varv för att komma till sin rätt. Chassiet är smidigt och lätthanterligt med tanke på sin vikt och fjädringen är mjuk och komfortabel. Bandit fungerar bra till blandad körning och lättare touringuppdrag."

Tobbe säger:

En säsong med Yamaha XJR 1300 gav mersmak. Det som gjorde den hojen lite lätt oanvändbar var överskottet på frisk luft, det gick helt enkelt inte att utnyttja hojens resurser pga fartvinden! Ett återfall i storkubiks-funderingar gav detta resultat, en Bandit 1200 inhandlad i Tyskland. En fin 97:a med 2300 mil på mätaren, Scottoiler kedjesmörjning, Ixil 4 till 1 system, och full servicebok. Inte lika charmigt retro som XJR:en, men tillräckligt mycket motorcykel ( = tillräckligt lite plastraket ) för att tilltala både ögat och själen. Köpte den från första ägaren som varit snäll med den, väl hemma blev det service och nya däck. En Bagster-väska är beställd för att underlätta shopping-turer till ICA, annars är det ganska så bra som det är.

Körmässigt ligger den närmare Yamaha Fazer än XJR, inte samma brutalvrid som hos XJR:en utan lite närmare sporthojsledet, trots att den inte BEHÖVER varvas så fyller det trots allt en funktion att mata på lite genom ( de 5 ) växlarna, fast ända upp till rödmarkeringen vid 10000 rpm finns det ingen mening att dra. Växellådan är inte riktigt lika smörfin som på andra Suzuki jag provat, motorn däremot är silkeslen och väldigt förlåtande. Från 1000 rpm drar den klockrent på alla växlar. Jag sitter bra på den, ungefär som på XJR:en och alltså bättre än på Fazern. Instrumenteringen är enkel och bra ( kromade mätarhus! ), saknar dock klockan. Fjädringen ligger åt det mjukare hållet utan att vara svampig, sadeln är lagom fast för fulltank-etapper. Backspeglarna är nog mest för prydnads skull, man har ingen större användning av dem över 40 km/h..., vibrationer gör dem helt oanvändbara! Frambromsarna är helt suveräna, exakta och hypereffektiva. Precis tvärt om är det med bakbromsen, den kunde man lika gärna vara utan!! Totalt värdelös, helt enkelt, det händer i stort sett ingenting när man kliver på, låsa bakhjulet går ju men vad nyttjar det? Under 60 mils relativt snabb landsvägsåkning mätte jag soppaförbrukningen till 0.6 liter per mil, rätt så OK tycker jag.

Nu blev det ingen långlivad historia med Banditen, jag hann åka 400 mil på höstkanten innan jag under en tjänsteresa sålde den på en trottoar i Solna Centrum. Lite hastigt och lustigt, men det ska rulla... "Risken" är avgjord att jag skaffar något liknande igen.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig bekantskap, man får mycket hoj för pengarna, speciellt som den står väldigt lågt i pris, även i Sverige. 2001 kom en ny modell, K1 som enligt uppgift är uppdaterad på 106 punkter. Det mest uppenbara är en ny kåpa med elakare utseende. Den blåa är väldigt snygg!

 

Tappat bort ramarna? Klicka här!