Lördag 22 Januari: MC-mässan i Stockholm. Brakeless MC ordnade
bussresa och 14 människor begav sig till hufvudstaden. Där
möttes vi av ett kompakt hav av folk, alltihop var en enda
gigantisk KÖ åt vilket håll man än
skulle, och vad man än ville göra. Inte så värst
mycket nytt på offroad-sidan; Honda visade nya XR650 som
rönte stort intresse, likaledes nya Transalp fanns till
beskådande jämte inte så nya Africa Twin ( nya
färger ) och oförändrade Varadero. Suzukis nya
DR-Z400 modeller tilltalade mig mycket-lätta, smidiga och
seriöst komponerade, kan man hoppas på att det kommer
en storstånka kring 650 cc??. "Gamla" DR650 i
nya färger var givetvis med. KTM hade full monter utan några
egentliga nyheter och för de modiga fanns Husabergs vikingainspirerade
värstingar-drömma kan man ju alltid! Yamahas monter
var mycket gles vad offroad anbelangar, en marginellt uppdaterad
WR400 var det hela, tunnt! Hade fromma förhoppningar på
att få se Highland närvarande, men icke så,
tragiskt! Totalt sett var det hela ganska värdelöst
faktiskt, så många motorcyklar såg vi ju inte,
man kom helt enkelt inte fram till dem... Vi borde helt klart
varit där på Fredagen, men nu blev det som det blev,
och vi var ju i alla fall där! Kul att träffa folk
var det, och lite försmak gav det ju! Nedan några
bilder från kaoset:
Trångt, varmt, och bökigt
i mässhallen... |
fast det fanns ju vätskekontroll! |
En Yamaha XJR1300 skulle jag kunna
tänka mig att äga |
om jag hade en Honda XR650R oxå!! |
Torsdag 2 Mars:
Första dagen med hoj till jobbet! Solsken och 6 grader varmt
lade grunden till dagens övning. Begick premiären med
Ténérén, kändes enklast att krångla
mig nerför vår alltjämt nedisade byväg med
den. Väl ute på riksvägen var det barmark hela
vägen, och vilken lycka!!! Knips och Hood på jobbet
kräktes över mitt tilltag vilket gjorde det desto mer
lyckat!! Några balansövningar i krypfart på
jobbets parkering gav omedelbart kramp i kopplingshanden - ett
välkänt vårtecken! Färden hem vid 19-tiden
företogs i mörker och en avsevärt lägre utetemperatur,
inte fullt så njutbart...
Lördag 11 Mars: Öppet hus hos Lundgrens Motor i Avesta och presentation
av BMW:s nya F650GS. Sex människor
i en folkvagnsbuss ( suck... ) dreglade någon timme bland
hojar och hojfolk. Mersmak!! Sedan hojpremiären den 2:a
Mars har det snöat flera gånger, men nu finns hoppet
där igen, plusgrader och solsken!
Söndag 12 Mars: Stal mig ett par timmars åkning med Ténérén
igen, uteslutande asfalt och större vägar - fortfarande
snö och is på småvägarna... Hur som helst
gudagott att sitta på hojen igen, gasade alldeles mycket
mer än nödvändigt genom byn och njöt av morret
från stånkan. Åkte med cross-hjälmen då
jag har skruvat isär integralhjälmen för reparation,
lite kyligt om kinderna blev det allt... men man offrar sig ju
så gärna! Hälsade på Hood som förbannade
mitt tilltag eftersom han har hand om arvingarna denna helg =
inget hojåka för honom. SOS, synd om somliga!! Höggradigt
inspirerad städade jag garaget och upptäckte att råttorna
förtärt ett par handskar och byggt bo i min baslåda
till bilen, nu är det krig!! |
 |
Tisdag 14 Mars:
Efter en hel arbetsdag i ett soligt vår-Stockholm ( mötte
flera hojar! ) hjälpte det inte att vädret hemma var
betydligt gråkallare, ut med BMW:n och dags för premiärtur!
Fem mil runt-runt på stan blev det, hämtade middag
på en pizzeria och väl hemkommen låg alltihop
mosat i en hög i påsen - tydligen gasades det lite
väl entusiastiskt...! NU har säsongen börjat!!!
...trodde jag... senare samma kväll snöar det igen
*suck*.
Lördag 24 Mars: Premiärtur med Baghiran! Hämtade hem
den från verkstaden i går och kunde knappt bärga
mig av iver att provköra. Och den går SÅ bra
efter justering och bänkkörning!! Förhoppningsvis
ska packboxarna i framgaffeln hålla längre än
30 mil den här gången... Fortfarande är de flesta
mindra skogsvägarna belagda med snö och is, men en
och annan större grusväg är i alla fall åkbar,
om än lerig! Kul att tanka Baghiran nu, det gick i 28 liter!
På eftermiddagen hade jag turen att få ett ärende
på stan så BMW:n fick lufta sig också. Mötte
två andra hojar på vägarna, en BMW och en XJ900. |
 |
Torsdag 30 Mars:
Varmt, soligt, och fint vårväder. I dag skulle det
ske, årets "riktiga" premiär. Trettio sekunder
över sex var det stängt, släckt, och låst
på butiken och Hood var på väg hem till sig
och jag till mig. En halvtimme senare lämnar vi garaget
med spinnande bakhjul. Det blir drygt sju mils kvalitets-åkning
på vägarna kring Gruvan-Baggbron-Viksberg tills mörkret
faller. Mestadels bra grusväg, men omväxlande med blöt,
mjuk lersand och vissa partier med blå-is. Den som säger
han såg en spännande film på TV vet inte vad
spännande är! Att komma för fort runt ett hörn
och finna att utgången av kurvan består av frusen
mark med is på, och att kvävande alla reflexer att
bromsa, vinglande med benen spretande åt alla håll,
med hjärtat i halsgropen ta sig fram till bromsbart grus
igen - det är spännande det !! Överlag åkte
vi ganska försiktigt, det känns att det var en stund
sedan, och underlaget är inte att lita på ännu.
Baghiran går så fantastiskt bra nu, urstark och varvvillig.
Bakdäcket börjar bli trött men ska få hänga
med till efter 100% Offroad om drygt en vecka. Hemma i skymningen
blir det en korv på Statoil. NU är säsongen här!!!
Lördag 1 April: Säg den lycka som varar... skulle nog aldrig
ha nämnt att Baghiran gick så bra, nu gör den
inte det mer..... Det började bra, kollegan Peter ( som
beställt en ny XR650R och får vänta ytterligare
minst en och en halv månad på den ) åkte hit
från Sala för att låna Ténérén
och gasa lite grus. Efter att Peter krängt på sig
alla splitt nya cross-prylar drog vi till skogs. Jag först
på Baghiran, och Peter efter på Yamahan. Vi styrde
mot området mellan Kloten och Malingsbo och hittade en
hel del bra åkvägar, även om alla de små
lockande vägarna bakom bommar fortfarande är snötäckta.
Det blev ett par återvändsgränder med retur samma
väg pga väglaget. Nackdelen med de större grusvägarna
är som oftast att de är för raka, och dessutom
är det för lite grus på dem - mer packad lera
som inte är fullt så kul. Ungefär halvvägs
börjar Baghiran gå illa, vill inte varva och dör
vid gaspådrag. Det blir precis som att åka med väldigt
lågt ställd varvtalsregulator, den börjar takta
och skjuta vid ca 4000 rpm. Drygt... vi bytte cykel en stund,
men då ville Baghiran inte gå alls för Peter,
ingen vidare provkörning... . Återfärden mot
Fagersta blev alltså lite tamare, men trots allt en skön
tur på 8 mil nytinat grus. Återstår problemet
att få Baghiran åkbar till nästa veckas evenemang
i Stockholm.
Torsdag 6 April:
Baghiran är körklar igen. Det som spökade var
förgasarkrångel, förmodligen orsakat av utfällningar
från den nya plasttanken. Rengöring av förgasare,
spolning av tanken och för säkerhets skull ett par
bränslefilter så var man tillbaka på banan igen.
Nytt bakdäck blev det också när hojen ändå
stod still. De Michelin T-63 jag beställt kom inte, så
det blev ett Metzeler Unicross istället, har åkt med
det förut bak på en TT600 och tyckte det funkade bra
då. En provtur på ett par mil efter jobbet bekräftade
att hojen går som den ska igen, och att bakdäcket
känns OK. Lite "halare" än M12, men å
andra sidan stadigare på hårt underlag, och det var
det jag ville komma åt. Hemma i garaget blev det lite förberedande
packning och pyssel med prylarna. Stockholm, here we come!
Lördag 8 April: Årets första större evenemang,
100% Offroad norr om Stockholm. En verkligen 100-procentig dag
i ett underbart soligt och fint väder. Vi var sex förare
från Fagersta som vid 6-tiden lämnade byn i två
bilar med släp för att ta oss de 20 milen till starten
i Märsta. Fast det fanns ju de som hade längre att
åka ändå, PG Lundmark avverkade ca 85 mil för
att vara med. Drygt 130 hojar kom till start och arrangerande
SOE bjöd på en välordnad innehållsrik dag
med ett bra urval av flera olika typer av åkning, från
breda torra grusvägar och smala snötäckta skogsbilvägar
till nedlagd banvall med lervälling. Allt gick bra, och
efter 4 timmar och 54 minuters effektiv åktid hade vi avverkat
de 26 milen utan något manfall, OCH Baghiran går
som tåget igen! Lite mer om dagen och fler bilder finns
HÄR. |
 |
 |
Söndag 9 April: Det mesta av dagen gick åt till att mocka
bland alla nerlerade prylar från igår... Tvätta
Baghiran var ingen lek! Hade tänkt ta BMW:n ner till Strömsholm
och kolla läget på Markan, det borde vara gott om
hojar där en solig Söndag, men kände mig lite
slapp och slö, så det blev bara någon timmes
leksaks-åka med Ténérén på åkrarna
hemikring ( i jeans och MC-jacka...! ). Mjukt och fint underlag
utan att vara lerigt, riktigt kul att stå upp och hålla
fullfart över åkrarna, känna fjädringen
jobba och bakhjulet skotta! Skönt vårväder med
doft av varm skog och tinande jord. Härlig dag! |
Söndag 16 April: Klubbmöte i Brakeless MC och vägen dit
kan vara låång... Hood gav bort ungarna och dök
upp på sin lindrigt rena XT. Vi tog en kreativ omväg
på två timmar och ägnade oss åt en del
gyttjebrottning och "bök-åka" som träning
och förberedelse för Rally Los. Föregående
helgs övning i Stockholm gav klara besked om att kondition
och åkvana inte är de bästa på riktigt
lerigt och bråkigt underlag ! Alltså blev det traktorspår
och skogsstigar, en del fortfarande med is och snö kvar
som krydda i åkningen. En halvtimmes busåka i ett
grustag blev det oxå, det gick bara inte att åka
förbi! Tack vare att åkningen framkallade en hel del
svett innaför Göre-Tex ställ med foder så
blev det lita pausande och en del åkbilder tagna, en ganska
sällsynt företeelse annars. Några bilder finns
HÄR.
Måndag 17 April: Ett sådant ljummet och fint vårväder,
trots avsaknaden av sol, kan bara inte försummas! En halvtimme
efter stängningsdags mullar Knips AT och Hoods XT uppför
backen på min gård. Kort rådslag och sedan
iväg. Det blev i stort sett samma runda som igår med
ett par tillägg och några avdrag. Knips, som först
i Fredags fick sin AT hopskruvad och klar med nya däck på,
märkte tydligt skillnaden som de mil Hood och jag redan
hunnit avverka till skogs inneburit. Vi lämnade honom en
bra bit bakom oss i de riktigt leriga och tunga partierna. Än
så länge har vi lite försprång med andra
ord, det gäller att njuta medan det varar! Förutom
lerig traktorväg blev det skogsvägar och en del minimala
skogsstigar, obetydligt bredare än en AT. Nu var det Hood
som sackade efter, han hävdade att hans armmuskler ersatts
av massiv mjölksyra.... En god revansch för mig som
fick stanna under 100% Offroad pga kramp i ett ben och se Hood
försvinna i horisonten. Vi andra accepterade Hoods inkastade
handduk utan större protester och tuffade tillbaka mot byn.
En härlig åkkväll!! Drypande av svett vid hemkomsten
mekade jag ur fodret ur jacka och byxor. Nu är det sommar!
( Lång- ) Fredag 21 April:
Efter en strävsam dag med hus- och trädgårdsbestyr
kändes ett par timmars skogsåkning välförtjänta.
Hood dök upp med nytvättad hoj, och vi gav oss iväg.
Efter 10 minuter skogsstig med djupa traktorspår såg
XT:n ut som vanligt! Vi blandade gyttjebrottning med snabbare
åkning under vägen över Bastmora och Bockhammar
mot Virsbo där vi pausade en bra stund vid en liten skogssjö.
Upptäckte att fästet till stödet gängat loss
(igen) och lyckades hjälpligt få dit det genom att
misshandla en nyckel till oigenkännlighet. Soligt, varmt
och i högsta grad njutbart även vid sidan av hojen.
Våra tankar gick till Knips som satt därhemma med
släkten runt ett dukat påskbord, ingen av oss kände
sig avundsjuk! Från Virsbo styrde vi mot Ängelsberg
och hittade ett par "nya" oåkta skogsvägar
som var riktigt trevliga. Ett par återvändsgränder
blev det där "vägen" slutade i ingenting,
en sjö, eller en gård. Från Ängelsberg
tog vi närmaste vägen hem för att hinna i tid
till middag. 12 mil grus avverkade vi, årets hittills längsta
sammanhängande skogsåkning, förutom 100% Offroad
förstås.
Påskafton Lördag 22 April:
Strålande solsken och varmt! Dagens övning blev i
mångt och mycket en repetition av gårdagen, nu i
sällskap av Knips som ätit färdigt. Eftersom riktningen
var ställd mot Norberg agerade Hood som hittar bäst
i de omgivningarna reseledare och guidade oss via Bråfors
till Norberg och sedan vidare mot Avesta och Krylbo. I närheten
av Avesta hittade vi ett antal helt nyanlagda skogsvägar
med tjock, mjuk, spårig sand - vansinningt kul åkning,
om än tämligen jobbig. Som att åka i klister,
segt med sanslöst bra grepp. Ett par riktiga höjdarsträckor
över åkrar och hyggen biter sig fast i minnet och
känns i armar och ben nu efteråt! 13 mil, varav en
hel del ren skogsåkning och resten grusväg i alla
dess former.
Påskdagen Söndag 23 April:
Under tre timmar slutade det hällregna, Knips och jag tog
tillfället och gav oss iväg utan den där riktiga
entusiasmen. Det blev lite halvdan åkning på skogsvägar
hemikring, ingen av oss orkade riktigt anstränga sig, vi
lallade mest runt och hade det allmänt trevligt. Lagom hemma
igen kom regnet tillbaka, bra timing! Fick nästan dåligt
samvete när jag pysslade i garaget, har inte åkt en
meter på BMW:n under hela påsken! |
 |
Tisdag 25 April:
Bråttom hem från jobbet igen! En halvtimme efter
stängningsdags är Knips, Hood, och jag på väg
mot Söderbärke på underbara Hemshyttevägen.
Krokig och kuperad som få, tyvärr lite för mycket
hus och gårdar för att man ska kunna åka på
lite ordentligare, men fin ändå. Vidare från
Söderbärke via Larsbo till Fragg. Ett par rejäla
bortbromsningar blev det i åkivern, Hood och Knips hamnade
långt ute på en åker i en högerkurva!
Från Fragg hem via Flängan och såsmåningom
landsvägen hem i lugnt tempo. Bra åkning och fin kväll.
Senare kommer den nye lycklige ägaren till min Ténéré
och hämtar sitt nyförvärv. Med viss molokenhet
säljer jag den och saknar den redan... Men, det ska röra
på sig!
Torsdag 27 April:
Jonas som köpte Ténérén ville som nybliven
grusåkare ha en liten "introduktions-runda",
så vi gjorde en sväng genom skogen till ett nedlagt
grustag någon mil hemifrån. Där tillbringade
vi en timme lättsamt lekande innan vi tog en krokig omväg
hem igen via ett par fina skogsvägar. Sju mils avslappnad
körning innebar att Jonas inte längre kan begripa varför
han haft landsvägscykel tidigare...!
Lördag 29 April: SOMMAR! 23 grader varmt och gassande sol. Sanslöst
härligt, underbart, fantastiskt!! Brakeless MC höll
i drive-in-besiktning för MC hos Bilprovningen i Fagersta.
Nästan som en hoj-träff med ett 100-tal hojar på
plats. Korvgrillning, fika, och glatt samkväm, men ingen
tid över till åkning.
Söndag 30 April: Lyckades samla ihop större delen av Järngänget;
Knips, Hood, Harald, Jonas och jag tillbringade en eftermiddag
till skogs. Vi började med regn och åkning i grustag,
sedan uppklarnande väder och skogsväg till Skinnskatteberg,
vidare mot Kopparberg och över storskogen på spåriga
mjuka skogsbilvägar till Lexsjöbo. Harald som inte
orkat byta däck halkade efter ganska rejält i de leriga
partierna, kanske det motiverar honom till en insats i garaget..??
Turen gick vidare via Söderbärke och Hemshyttan till
Bråfors, Andra Sidan, och hem. Nästan 17 mil bitvis
hård skogsåkning gjorde sig väl påmind
i armar och ben framåt kvällen!!
Lördag 6 Maj:
Hemmadag i trädgården med avbrott för en provianteringstur
på stan med BMW:n. Sommarväder, åkte i bara
jeans och skinnjacka! Hood och hans bror O-Jörgen var till
Stockholm och handlade en plastraket ( Suzuki RF900R ) till OJ.
Eftersom de lånade min släpkärra utkrävde
jag min rätt till provkörning. Och blev ännu mer
övertygad om att sånt inte är för mig. Alls.
Inte det mest hysteriska jag kört, men hysteriskt nog för
att inte passa min smak. Senare på kvällen ses Knips
och jag på Statoil för en tur med RIKTIG hoj. Vi bestämmer
oss för en utflykt till grustaget i Bastmora med lite kryssande
på vägen dit, vad som helst utom skogs-bröttel-åka.
Så blev det alls inte, vi åkte BARA storskog, obanad
stig och zig-zag mellan träd. Drypande av svett framkomna
till grustaget blev det en timmes åkning innan krafter
och tid tog slut, så hem till bastun, och efter det slut
som människa - men SÅ lycklig!
 |
Söndag 7 Maj: Tog BMW:n och åkte till Västerås
för att hälsa på en bekant. Samma härliga
väder som igår gjorde att vägvalet inte blev
det snabbaste, vem har bråttom att komma fram när
vägen är målet? Åkte Ramnäs, Skultuna,
Romfartuna och in i Västerås norrifrån. Returen
gick från Västerås via Tidö och Rytterne
med den obligatoriska fikapausen på Markan i Strömsholm.
På parkeringen fanns drygt 30 hojar, och folk i skinnkläder
och Gore-Tex vid vartenda bord. Härlig syn! En riktig hoj-dag,
jag mötte säkert ett 50-tal hojar på drygt 20
mil. |
Måndag 8 Maj: Jaha, då var det kört igen då,
har skaffat en hoj till... Bytte till mig en Dominator -92 av
en kompis som inte längre kan åka pga hälsoskäl.
Vet inte riktigt vad jag ska ha den till, men vi fick till en
bra deal på en hoj han inte behövde och lite joxx
som jag inte behövde. Så det blev........ Harald sålde
sin AT idag och ska hetsa iväg till Tyskland och försöka
hitta en Super-Ténéré och få den körklar
innan Rally Los. Han får väl åka Dominator om
han inte hinner i tid då!
Onsdag 10 Maj: Efter
visst vankelmod beträffande vädret kom vi oss ändå
iväg, Hood, Knips, och jag. Efter den obligatoriska korven
på Statoil begav vi oss mot Skinnsbergs-hållet. Vi
hittade ett par nyanlagda avverkningsvägar med tjock, fint
grus - mycket sladd- och sprutvänligt! Både Hood och
Knips har spräckta framlysen efter tidigare övningar,
så de la sig en bit bakom. Har tränat en del att åka
fort stående, och nu börjar det funka bättre
och bättre. Benet känns helt OK efter senaste operationen
och jag har inga andra men av det än att högerbenet
är stelare än det andra dagen efter lite hårdare
åkning. I slutet på en lång raksträcka
kastar sig tre älgar ut på vägen, tvekar, vänder,
vänder igen, och korsar vägen 40 meter framför
mig. Det blev aldrig någon fara, jag såg dem innan
de plöjde upp på vägen första gången,
men hjärtat kommer ändå upp i varv en smula.
När Hood kommer ifatt meddelar han att hans eftersläpning
beror på att XT:n inte går riktigt, den orkar inte
varva mer än 5500. Igen... Vi vänder och kryssar hemåt
i lugnare tempo. Samtidigt kommer regnet, så timingen kändes
rätt OK ändå.
Lördag 13 Maj: Touring-dag med MC Hällmoppers söder om Mälaren.
Efter att Hoods bror O-Jörgen sett till att luftfiltret
på Hoods XT åter släpper igenom luft, och därefter
bytt framdäck på sin egen anabol-Vespa blev det jag,
Hood, OJ, och Thomas som mötte upp på Statoil på
lördagmorgonen. Vi fick en suveränt fin sommardag med
avslappnad hojåkning på fina vägar, mycket nöjsamt
trots total avsaknad av grus ( fast Hood pressade ner sin XT
i varenda dikeskant och vägren där det låg en
sträng grus och slipade av sitt däcksmönster så
gott det gick). Klicka på bilden ovanför om Du vill
se fler bilder från dagen.
Söndag 14 Maj: VARMT! hela dagen. Hood, jag, och Knips planerade
att åka en sväng efter middagen, men vi sköt
fram det till kl. 20 pga värmen. Inte var det mycket svalare
då inte... Hood dök inte upp vid Statoil, antar att
något TV-spel lockade mer ( latoxe! ) Knips och jag åkte
först hem till Nisse och inspekterade hans nyimporterade
Super Ténéré, en mycket snygg och prydlig
95:a som han kom hem med igår. Därefter letade vi
efter Knips tappade solglasögon en bra stund, och av någon
underlig anledning hittade vi dem längs en skogsstig på
vägen mellan Statoil och Nisse. Med glasögonen bärgade
gav vi oss iväg efter Köpingsvägen, och hamnade
( som vanligt ) i grustaget, tyvärr väldigt tungkört
med torr, lös sand. Jag lyckades få snedskär
och parkerade hojen mellan två granar, dock utan andra
skador än stukad självkänsla. På vägen
hem genom skogen hittade vi en helt "ny" avverkningsväg
med grovt grus, kurvigt och mycket underhållande! En härlig
kväll avslutades med en stunds mediterande i garaget medan
mörkret sakta lade sig över bygden. Sommar är
underbart!
Måndag 15 Maj: Kundbesök per MC. Ett klientföretag
bjöd till officiell invigning av en ny verksamhetsgren med
pompa, ståt, press, radio, och landshövdingen närvarande.
För att inte smälta in i mängden anlände
Hood på OJ:s polymermoppe och jag på BMW:n strategiska
kvarten försent, inmullrande på gårdsplanen
samtidigt som radion försökte intervjua en av huvudmännen.
Därefter frotterade vi oss med allmänheten iförda
hojkläder och stövlar, en trivsam kontrast till alla
slipsar och skjortor! Mätta och belåtna efter buffén
rullade vi tillbaka till Fagersta i bästa sommarväder.
Onsdag 17 Maj: Stängt
på jobbet för att fira Norges Nationaldag, lämpligt
nog samma dag som hemmaklubben ordnar Lilla Hytträffen.
Vi siktade optimistiskt på att knäcka förra årets
rekord på 160 besökande hojar, och när kvällen
var slut hade vi räknat in 297 stycken! Först tog senap
och ketchup slut, sedan även korven. Det blev en ilresa
in till byn för kompletterings handlande, men trots det
tog maten slut innan köerna ringlat färdigt. Som vanligt
tur med vädret, på vägen hem halv mitt i natten
kom ett par regndroppar, men innan dess bara sol, varmt, och
ljumma vindar. |
 |
 |
Söndag 21 Maj: I går stog jag själv vid Statoil, ingen
annan dök upp, åkte alltså en sväng själv
- inte alls lika kul som att ha sällskap! Idag hade jag
sällskap av Ronny med sin Midnight Special när avtalade
kl. 14 var slagen. Ett vackert par till skogs! Något senare
dök i alla fall Knips upp, och efter fika och ha väntat
ut det värsta regnandet sa vi hej till Ronny och gav vi
oss iväg. Med hyggligt gott om tid siktade vi lite längre
bort idag, via Hemshyttan och Söderbärke tog vi oss
till Smedjebacken ( mycket asfalttransport ) för ett par
mils åkning på smala skogsvägar mellan Ludvika
och Borlänge. Underbara vägar belagda med pulvriserad
slagg i generösa lager. Buskul att sladda på, och
mycket vacker natur med gott om sjöar och vattendrag. Tillbaka
i Smedjebacken korsade vi riksvägen och åkte extremt
snabba, men kurviga, vägen till Björsjö. Härlig
känsla att åka femman full med breda ställ!!
Från Björsjö vidare mot Malingsbo där vi
kastade oss in på en hoper av de små skogsvägar
som annonserar sin närvaro med skylten "Skogsväg
hinder och fara kan förekomma". Ett par klockrena höjdare
blev det, drypande av svett efter ett par timmars åkning
pausade vi när Knips hoj började trilskas en aning,
luftfiltret drog åt sig misstanke, men med fel verktyg
slapp vi lösa det problemet på plats. Vidare via Tolvsbo
och Söderbärke för att åter släppa
loss på Hemshyttevägen, nu åt "fel"
håll, märkligt att den är så mycket mer
svårkörd åt det hållet... |
Fick till skapligt flyt en stund, och när
jag efter någon kilometer slängde ett öga i backspegeln
saknades två saker - en AT och en Knips. ingen rolig känsla
att först stå och vänta och lyssna en stund,
för att sedan sakta, trevande vända tillbaka, och sedan
öka farten med stigande puls. I en lång dubbelkurva
hittade jag så de saknade objekten, Knips hade tappat greppet
med framhjulet och gått omkull i ganska hög fart,
cykel och människa kanade en bit men blev kvar på
vägen. Efter inventering av skadorna stog det klart att
turen varit på rätt sida även denna gång.
Ett gäng nya repor och bucklor ( vem ser det...? ), en backspegel
till de sälla jaktmarkerna, och en omriktad framgaffel på
hojen medan Knips fick nöja sig med fläskläpp
och lortiga kläder ( ingen som märker någon skillnad
där heller! ). Viss andhämtningspaus och lite meningslöst
spekulerande över vad detta var bra för, och sedan
vidare hemåt, l-i-t-e långsammare, men inte mycket.
Det lägre tempot berodde nog mest på matta armar och
ben efter sjutton mils snabb åkning med mycket attack.
Trots Knips Mollbergare en mycket bra åkning! AT:n står
kvar i mitt garage för lite handpåläggning innan
Los kommande helg.
 |
Tisdag 23 Maj:
Intensivt skruvande både igår och idag. Knips har
fullt sjå att räta ut AT:n efter senaste marksyningen,
Harald har fått kalla fötter med sin nya Super Ténéré
och har bestämt sig för att låna min Dominator
till Rally Los, och Hood kom på att en MC kan behöva
service då och då ( olja till exempel.... åtminstone
var 1000:e mil! ). Drabbade av allmänna nojan har också
samtliga ägnat sig åt däckbyte, nu blir det fräscht
gummi på alla hojarna! Jag bytte både bak och fram
på Baghiran, kom fram till att det borde gå att åka
Los och Rinkaby på samma bakdäck ( kanske...? ), och
framdäcket hade överlevt tre byten av bakdäck.
Alltså blev det nya Michelin M12 i vardera änden.
Provade en kort sväng i kväll och såg ljuset!
JÖSSES! lika sanslöst bra på grus som värdelöst
på asfalt, hoppas på minmalt med transportsträckor
under Rally Los! Upptäckte att avgas systemet vibrerat loss
och värmt sönder luftburken, igen! Silikon och tålamod
lagade det. Återstår att svetsa slutröret som
roterar fritt och väsnas friskt för närvarande.
Nåt ska vi ju ha att göra i morgon också! |
Torsdag 25 Maj:
Packat, lastat, och klart. Faktiskt i god tid, för en gångs
skull! Allt verkar funka och finnas, inga frågetecken att
räta ut. Återstår att tanka hojar, buss, och
reservdunkar, efter lunch i morgon drar vi norrut. PG Lundmark
berättar om Dakar-äventyret i Falun kl. 19, sedan till
kojs och start kl. 8 på Lördag morgon. Sedan väntar
m-å-n-g-a mils åkning. Rally Los - here we come!!
 |
Lördag-Söndag 27-28 Maj: RALLY LOS! Bland det roligaste jag gjort på
hoj!! Två helt suveräna dagar med den ultimata offroad-åkningen
i form av 40 mil roadbook-rally på lördagen och söndagen
ägnad åt specialprov mestadels bestående av
ren enduroåkning på stigar och i bandvagnsspår,
men också en del snabba grusvägar, allt i området
runt Jämmerdalens crossbana och militära övningsområde
utanför Falun. Mellan åkningen var vi förlagda
i en trevlig stugby utanför Sundborn, där också
lördagens grillfest gick av stapeln ( i hällande ösregn...
). Allt gick i stort sett bra, trots att både Hoods och
Haralds hojar blev stående med vrångmekande som följd,
och både Knips och jag planterade våra hojar i horisontalläge
- dock utan större skador på vare sig hojar eller
förare. Ett helt enastående arrangemang av Fredrik
Agné och FMCK Falun. Nu ser vi fram mot nästa år!
Ofantligt många bilder från helgen finns HÄR! |
Torsdag 1 Juni:
Lite garagepyssel med Rinkaby-förberedelser avbröts
när Ulf "Wolfman" Sahlström från
Stockholm tittade in på vägen till BMW-klubbens grusåkarkurs
i Malung. Vi lånbytte hojar och åkte en sväng
efter Köpings-vägen. Hans svarta 95:a GS med 5000 mil
på mätaren var i allt väsentligt helt lik min
egen 99:a, bara ett fåtal obetydliga detaljer skiljer hojarna
åt. Märkligt nog (?) kändes hans GS tydligt rappare
än min - undrar om det är katalysatorn som gör
det? Annars som sagt inte mycket som skiljer årgångarna
åt, det kan möjligen hjälpa till att förklara
det minst sagt stabila andrahandsvärdet på GS:en. |
 |
Söndag 4 Juni: Garagedag igen, förberedelser för Rinkaby.
Packa, leta saker, allmän service och översyn på
hojarna, skruva och tejpa fast saker som lossnat, byta däck
där det är nödvändigt. Knips och jag började,
snart dök både Harald och Hood upp. Ganska nöjsam
sysselsättning när man är ett par stycken. Knips
ögon fastnade på IMO-datorn jag lagt undan för
att ägna mig åt till vintern. "-Undrar hur den
passar på min hoj....?" Tre timmar senare sitter den
monterad på hans AT. Velar fram och tillbaka om jag ska
byta bakdäck till Rinkaby eller inte, lättja och snålhet
säger åk på det som sitter där, gasdjävulen
vrålar BYYYT! Får se hur det blir.
Måndag 5 Juni: Det blev nytt bakdäck... får väl
äta uppstekt gröt resten av månaden då.
Michelin M12, som gjort för Rinkaby.
Onsdag 7 Juni: Så var det dags igen då. Fem hojar
på flaket och MASSOR med grejor i bussen... I morgon bitti
åker jag, Knips, Hood, Kajsa och Sala-Peter söderut
för att möta upp med Håkan utanför Alvesta.
Vi räknar med att vara framme på Rinkaby vid 18-tiden
för att flytta in i logementet. På Fredag blir det
förberedelser och avslappningsövningar och under dagen
dyker Eva, Harald och Robert upp, Lördag och Söndag
är det åkning, och Måndag vänder vi hemåt
igen. YIIIEEEHAAA!!!
Torsdag 8 Juni:
Lång dags färd mot natt... En lång händelselös
resa med ett avbrott i Alvesta där vi mötte upp med
Håkan som hjulat sin KTM från Göteborg. Väl
framme på Rinkaby i strålande väder blev det
avlastning och inflyttning på logement. Kvällen avslutades
så med korvgrillning och en öl i gemytligt sällskap. |
 |
Fredag 9 Juni:
Frukost möte hos kollegor i Åhus fick börja dagen.
Därefter ägnade vi oss åt diverse pyssel och
materialvård tills vi blev avbrutna av arrangörsgänget
som ville vi skulle följa med ut på banan och lägga
spår inför morgondagen. JAVISST!! Jämfört
med tidigare gick nu banorna baklänges, det lätta spåret
i övrigt identiskt med föregående år medan
det svåra spåret gjorts knixigare och lite svårare
för att få ner hastigheten. Ganska tidigt in på
det svåra spåret kände jag av högerbenet
för första gången sedan 100% Offroad i April,
fick kramp och hade svårt att stå och åka.
Vid en serie ganska lätta gupp tappar jag sedan fotpinnen
på höger sida och ramlar av åt höger, hojen
fortsätter i ganska hög fart snett åt höger
och in bland träden. Resultatet blev en öm kropp och
en sned hoj, på mastervarvet innan åkningen ens börjat...!!
Det mesta gick att räta ut hjälpligt med användning
av spett, spännband, och en ståltrappa. Med de justeringar
vi fick till på plats blev i alla fall hojen körbar,
även om styret var en aning skevt och bakpartiet pekade
snett mot horisonten.Snöplig början!!! Även Hood
planterade sin hoj i vegetationen, dock utan skador. Allteftersom
eftermiddagen gick anlände alltfler människor och hojar,
och kvällen avslutades i viss trängsel i öltältet.
Fler
bilder från årets träff finns HÄR!
Lördag 10 Juni: Uppe tidigt ( givetvis! ), frukost, förarmöte,
och så iväg. Vi gjorde som vi brukar, tog mastervarvet
på lätta spåret och tog det sedan lugnt en stund
innan vi gav oss ut. Åka hann vi ju i alla fall! Med avbrott
för lunch och vätskeintag pågick åkningen
non-stop till 18-tiden utan större intermezzon. Knips drog
omkull AT:n i skaplig fart och knäckte fästet för
passagerarfotpinnen på höger sida, fast det är
ju ändå inget man behöver... Kajsa som begick
sin premiär i seriösa offroad-sammanhang gjordet det
med den äran. Trots att han lyckades tippa näst intill
oräkneligt antal gånger gnodde han vidare med glatt
humör och imponerade stort på oss andra allteftersom
körvanan kom krypande. Peter och Håkan hittade sitt
tempo och hängde av oss andra, och Harald tog det lite lugnt
med sin XTZ750. För min del funkade körningen betydligt
bättre, jag kände av benet utan att det gjorde ont
- problemet låg snarare i att jag var rädd för
att det skulle göra ont... tog det i alla händelser
lite lugnare och varvade svåra spåret med det lätta.
När dagens övningar blåstes av var det en samling
matta, dammiga, och omruskade hjältar som drog sig tillbaka
till öltältet för rehabilitering.
Söndag 11 Juni: Ett hysteriskt regnande under tidiga morgontimmar
resulterade i en dränkt kaserngård och ett havererat
partytält. En något kortare åkdag kändes
motiverat, klockan 16 skulle spåret vara tomt. Vi pinnade
på som igår, Håkan och Peter för sig,
och vi andra i spridda klungor. En hel del tid ägnades åt
fotografering då det värsta åksuget lagt sig.
Knips har verkligen finslipat sin teknik, i det svåra spåret
hängde varken Hood eller jag med hans lätt ankomna
XRV! Kajsa fortsatte imponera med bra körning och glatt
humör vid varje markkontakt. Harald softade och bröt
tidigt för att besöka systern i Göteborg medan
vi andra gnodde på ytterligare ett par timmar för
att sedan lasta och förbereda packning. Två olyckor
med ambulans-utryckning under dagen slutade ändock bra då
båda förarna fanns med i öltältet på
kvällen.
 |
Måndag 12 Juni: Det är MYCKET längre från Kristianstad
till Fagersta än tvärtom! Hemresan gick tämligen
segt men utan problem. Avlastning, summarisk tvätt och materialvård
och sedan vinkade vi av Peter som begav sig mot Sala. Senare
på kvällen började jag klä av MZ:an för
att besikta skavankerna grundligare. Harald dök upp och
vi hjälptes åt med att plocka ner hojen. Ett nytt
styre, nya bultar till styrfästet, ett nytt styrstopp, och
nya gaffelbälgar plus lite riktning av diverse vinda delar
så blir det nog bra igen! |
Lördag 17 Juni: Skulle egentligen velat åka 100% Grusbus
med SOE, men fick inget ressällskap. Harald jobbar, Hood
och Peter vallar respektive ungar, Knips hojlös. Det blev
en sväng till Norberg med Robert bakpå BMW:n och titta
på ett av delproven i Enduro-VM istället. Inte var
det som man tycker enduro "ska" vara, inte. Fyra relativt
korta delprov och en väldig massa transportsträcka
imellan. Dessutom fördelat på tre cross-prov och ett
enduro-prov. Vi tröttnade på ett par timmar, men kul
att se hur de som verkligen kan sina saker bär sig åt! |
 |
Tisdag 20 Juni:
Så var det fullt i garaget igen då... Knips, Harald,
Robert och jag drog till Stockholm och handlade en hoj. En Yamaha
DT 125LC -84, uttagen 93! med 458 mil på mätaren.
Faktiskt!! Sällsynt bra skick, den ser knappt använd
ut. Svågerns grabb Jocke ska få den i födelsedagspresent
( 16 år den 19 augusti ), tills dess står den på
mig och i mitt garage. Har aldrig ägt en 125:a förut!
Bra skick som sagt, men lite pyssel. Avställd och obesiktad,
batteriet dött. Ska ut och jaga batteri i morgon, besiktning
i övermorgon.
Torsdag 22 Juni:
Besiktningstid 07.00 i Västerås för 125:an innebar
avfärd 06.00 från Fagersta. Efter 600 meter fick jag
slå på reserven... nåja, tänkte att jag
tankar fullt i sedeltappen i Virsbo 2 mil bort. Fast så
blev det ju inte, eftersom sedeltappen är borta. Bara konto!
Mitt imellan Fagersta och Ramnäs och 5 mil kvar till Västerås.
Avanti! Alltså vidare mot Ramnäs där det SÄKERT
finns en sedeltapp. Fyra bensinstopp ( tillfälligt åtgärdade
genom vickande och tippande av hojen ) senare står jag
där, en halvmil från Ramnäs, 3.5 mil och 30 minuter
till besiktningstid. Ringer hem, men frun sover gott. Alltför
gott för att svara. Ringer min däckleverantör
i Ramnäs, 06.30.... Däck-Mats rycker ut med en dunk
racer-bränsle till gocart, och sedan är jag på
väg igen! Endast 30 minuter för sent knattrar jag in
hos SBP i Västerås och lyckas tjata mig till en besiktning,
trots förseningen. Prickfritt! Hemvägen togs på
kroigare väg via den blivande ägaren i Norberg som
gjorde stora ögon och dreglade lystet. På vägen
hem kom regnet som sedan hållit i sig hela dagen. Trots
allt lite tur med dagen. Sexton mil tvåtakts 125:a blev
det!
Söndag 25 Juni: Hood och jag fick sällskap av bröderna
Uffe och Urban på DR800 respektiv AT. Kände mig lite
avslagen, slö, och inte riktigt sugen - men en liten tur
skulle det bli i alla fall. Av omtanke om brödernas något
större hojar skulle vi inte åka det värsta vi
kunde hitta, vilket kändes helt OK. Vi åkte på
ett par mil runt Hedkärra och över Åvestbo, och
bröderna hade inga problem att hänga med. Alltså
tog vi en halvlerig traktorväg för att "spä
på" lite. Sexhundra meter kom vi, sedan var det dags
igen! Vet inte riktigt vad som hände ( eller varför...
), men plötsligt var jag på väg genom luften
över styret. Det gick inte särskilt fort och jag landade
relativt mjukt med undantag av näsan som närbesiktade
en trädrot med blodvite som följd. En krossad blinkers
( igen... ) och ett par nya repor på den vid det här
laget ganska hårt prövade tanken blev resultatet på
hojen. DRYGT! Vi fortsatte åkningen via Bockhammar, Trummelsberg,
och Virsbo där vi pausade vid en sjö. Förtvivlat
mycket folk ute på skogsvägarna! Ungar, hundar, hästar,
bilar runt vart och vartannat hörn. Om det berodde på
detta, det bitvis mycket slippriga underlaget, eller det nesliga
tvärstoppet är oklart, men jag fick aldrig något
flyt i åkningen, hackigt och eländigt gick det. Vidare
gick färden genom Ängelsberg till Hästbäck
och Högfors. När Hood åkte före stämde
det betydligt bättre och vi fick upp tempot en aning. En
stund var det nära att det stämde riktigt bra, sedan
var det dags för en näsknäpp igen. Den här
gången var det Hoods tur att bli nerplockad på jorden.
På återvägen mot Ängelsberg över Snytsbo
ligger Hood först i skaplig fart och går in alldeles
för fort i en kurva ( "Den BRUKAR inte vara så
där tvär!" ), försöker bromsa stopp,
men ger upp och lägger ner hojen istället. När
jag kommer fram ligger hoj och ägare en bra bit ut i vegetationen,
som tur är på mjukt underlag. Hojen märkligt
nog helt oskadd, men Hoods vänstra knä var inte alls
med. Det gick överhuvudtaget inte att stödja på,
men med lite hjälp hamnade han så småningom
på hojen igen och vi tuffade vidare i makligt tempo. Hemma
på garageuppfarten kom regnet, så man kan väl
säga att vi hade i alla fall tur med vädret! Summarisk
hojtvätt och sedan rådslag ledde till en bilresa till
akuten i Västerås. Fem timmar senare är vi på
väg tillbaka med Hoods knä i bandage och kryckor i
bagaget. Inget allvarligt, som tur är. Senare samma kväll
svullnar min gamla benskada upp och gör sig tydligt påmind,
min ömma hustru ivrigt instämmande. Ingen av de absolut
bästa dagarna, trots det i stort sett lyckliga utfallet.
Så gick det till när vi skulle visa grabbarna hur
man åker i skogen!
Onsdag 28 Juni:
Magnus "Macke" Lejdelin från Stockholm passerade
genom mina hemtrakter med sin DR650 på väg till Norge
på hojsemester och hörde av sig för att få
tips på lite roligare väg genom norra länsdelen.
Jag erbjöd mig att guida honom och mötte upp med Baghiran
vid Statoil. En snabb fika och lite planläggning och sedan
bar det iväg. Över Viksberg fram till Baggådalen
på ganska stor och bred grusväg i måttligt tempo,
sedan snirkligare på små skogsvägar genom Hedströmsområdet
fram till Gillermossen och söder om Kloten. När huvudriktningen
var klar bytte vi position och Macke åkte före med
mig som skugga. Riktigt kul att åka bakom någon som
är duktigare och snabbare än vad man själv är,
fördelen av att ligga bakom och slippa hålla så
mycket koll på vägen jämnar ut oddsen något
och gör åkningen mycket inspirerande. Vilken skillnad
mot i söndags, idag stämde allt, rätt känsla
infann sig på nolltid och det underbara f-l-y-t-e-t fick
mig att storflina i hjälmen. Fast när Macke, som åkt
enduro i många år, laddade rejält blev jag ohjälpligt
efter i kurvorna, tog sedan in lite på rakare bitar, och
halkade efter igen. Härlig åkning på suveräna
vägar! Utanför Kopparberg sa vi adjö och jag vände
hemåt, av tidsbrist blev det asfalt större delen av
vägen hem - om än ganska nöjsam åkning mellan
Kopparberg och Malingsbo. |
Senare på kvällen var det kallat
till inställelse vid Brakeless klubbkåk. Lokalbladet
ville göra ett reportage om klubben med så många
hojar som möjligt närvarande. Knips låg i mitt
garage och tokmekade sin AT in i sista sekund, men fick ge upp
och tog Hoods XT istället och jag rullade ut BMW:n. Måttligt
försenade anlände vi, men fick ändå vänta
en halvtimme på dagbladets utsände. Sexton hojar och
fler människor blev vi, återstår att se hur
mycket som uppfattats och skrivs rätt... |
Fredag 30 Juni:
Var till Farbror Doktorn för ett par dagar sedan med mitt
högra ben. Efter sista operationen trodde jag det var helt
OK, har inte haft några bekymmer alls innan Rinkaby då
det helt plötsligt inte funkade alls. Efter det har jag
känt av det dagligen, inte så farligt, men konstant.
Efter ett par timmars åkning har det svullnat upp och värkt
rejält. Och nu fick jag "domen"; senhinneinflammationer
och muskelinflammation. Skadan i sig är läkt, men benet
tål helt enkelt inte de påfrestningarna som lite
seriösare offroadåkning innebär, det kan ta ett
par år att få tillbaka full funktion i benet säger
de. Doktorns ordination blev cortison, vila, och sälja motorcykeln...
Känns ganska mycket som att få en träklubba i
pannan, vet inte riktigt hur jag ska ta det. En sak är säker,
att försöka ha Baghiran utan att tokgasa skog då
och då kommer inte att funka! Får väl backa
ett par steg, sälja min älsklingshoj och skaffa en
större kåphoj och bara finåka grusväg med...
Måste fundera en stund. DRYGT!!!!
Lördag 1 Juli: Var tvungen att testa lite... tog ut Baghiran
och åkte själv ett par timmar mellan Norberg och Avesta.
Inget ont i benet när jag började, och sedan 10 mils
sansad grusåkning, mestadels sittande och inte i maxtempo.
Vilket bevisade ( givetvis... ) att världen har rätt
och jag fel. Övningen gav en klar försämring och
fullt märkbar hälta ( =hustrun inte nådig! ).
Ridå!
 |
Tisdag 4 Juli:
Hoj till jobbet varje dag en stund nu, vädret är gott,
idag på gränsen till FÖR varmt! Funderar på
att byta till mig en XJR1300S och ha den över sommaren för
att sedan byta till en BMW F650GS Dakar när de går
att få tag på igen ( dvs i oktober! ). Kanske...
har inte riktigt bestämt mig hur och vad jag ska göra.
Lånar i alla fall en XJR1300
över eftermiddagen och leker lite på småvägarna
mellan Avesta och Norberg, skamligt kul är det trots asfalten...
och BRA snygg är den, helt brutalt naken, utan plast, trams
och nonsens. Bara HOJ helt enkelt. Som en XT600 fast mer, och
utan grus... |
Onsdag 5 Juli: Brakeless
utannonserade kvällsutflykt lockade bara fyra människor,
märkligt nog. Vi fyra som mötte upp på Statoil
gav oss i alla fall iväg med Anders GPz900 i täten.
Vi tog vägen över Västerfärnebo-Skultuna-Lillhärad
till Västerås för att ta en bit mat. Samma sak
hade alla de andra hundratals människorna tänkt sig
i kväll, vi fick vänta drygt en timme på att
få mat! Efter födointaget blev det bio, "Gone
in 60 seconds" med Nicolas Cage - alls inte långtråkig!
Vi parkerade hojarna väldigt bra alldeles utanför biografen,
så bra att vi blev belönade med varsin P-bot á
300:-. Lagom till vi kom ut från biomörkret kom också
regnet som höll i sig nästan hela vägen hem. Kvällsturer,
uteservering, bio, regnåkning - Nu är det sommar!!
Torsdag 6 Juli:
Så var det klart! Har bytt bort Baghiran och fruns Strada
mot en ny Yamaha XJR1300S och beställt en BMW F650GS Dakar.
När BMW:n levereras, tidpunkt okänd ( eventuellt inte
förrän Oktober ) så får jag byta tillbaka
XJR:en, ett rätt så schysst upplägg. För
att jag inte skulle ångra mig lastade jag direkt Baghiran
och alla prylarna till den på trailern och åkte upp
med den till Lundgrens Motor i Avesta och lämnade den där.
Det sved!!!! I morgon kör jag upp Stradan och hämtar
XJR:en.
Lördag 8 Juli: Ett par vändor ner på byn med XJR:en
blev det under dagen, riktigt nöjsamt i de portionerna!
I övrigt ägnades större delen av tiden åt
packbestyr, drar söderut i morgon med BMW:n och full last.
Ska göra en kombinerad arbets-, och nöjestur Stockholm-Kalmar-Malmö-Köpenhamn-Göteborg
och hem igen. I morgon bitti möter jag kompis Per i Stockholm
och sedan bär det iväg.
Söndag 9 Juli: Mötte Per och hans klipp nya Ducati Monster
i centrala Stockholm strax före 9.00. Dagens etappmål
var satt till Kalmar respektive Vimmerby där vi har våra
respektive föräldrar som skulle få bistå
med övernattning, tanken var att skiljas i Vimmerby och
sedan ses igen i Kalmar i morgon bitti. För att undvika
den raka vägen begav vi oss norrut och åkte genom
Stockholms skärgård från Åkersberga och
Waxholm över Värmdölandet söderut via Tyresö
och Västerhaninge till Dalarö där vi intog frukost.
Därifrån Södertälje och maximalt krokiga
vägar ( med hjälp av Ducati-klubbens karta ) söderut
tills vi vid 21-tiden nådde Vimmerby efter 69 körda
mil! Stockholm-Vimmerby är 28 mil kortaste vägen enligt
kartboken... Bra väder ända tills de sista fem milen
då regnet gjorde oss sällskap.
Måndag 10 Juli: Lämnade föräldrahemmet före
8 och anlände Kalmar två timmar senare, ganska onödigt
tidigt skulle det visa sig. Pers Ducati insåg inte nödvändigheten
i att starta och gå idag också. Efter lite meningslöst
mixtrande blev det att söka proffesionell hjälp. Under
tiden tog jag en sväng över bron till Öland och
drog norrut till Böda för att hälsa på Harald
och hans familj som slagit läger där med husvagnen.
Tre timmar senare är Ducatin frisk igen och vi fortsätter
resan med Malmö som etappmål. På vägen
dit stannar vi ett par timmar i Karlskrona innan vi fortsätter
samtidigt som regnet kommer. Från Bromölla till Lund
åker vi i intensivt hällregn, sedan släpper det
och klarnar upp samtidigt som vi rullar in i Malmö. Tältplanerna
fick förbli vilande till förmån för ett
hotellrum. En varm dusch och ett mål mat med en pilsner
senare somnade vi ovaggade. |
 |
Tisdag 11 Juli:
Mulet, men uppehåll på morgonen. Det nya brospektaklet
över sundet tilldrog sig vår uppmärksamhet, och
direkt efter frukost gav vi oss iväg med Köpenhamn
i sikte. Själva bron var imponernade att se på, men
ganska ointressant att åka över. Man har inte så
mycket känsla av att det är en bro... men 140:- känns
ganska billigt för att ta sig till Danmarks huvudstad på
en halvtimme. Vi lullade runt ett par timmar i Danmark innan
vi återvände till moder Svea och fortsatte resan norrut
via Helsingborg och Falkenberg till Bjärehalvön för
åkning på fina småvägar kring Ängelholm-Förslöv-Grevie-och
Torekov där vi åt lunch i hamnen. Efter lite siesta
vidare mot Göteborg där Per skulle stanna och vi skiljdes
åt samtidigt som regnet kom igen, fast mer! Ensam fortsatte
jag så norrut med oavbrutet regnande ända till Örebro
där det blev hotellövernattning igen. Genomfrusen och
ALLT dyngsurt. |
 |
Onsdag 12 Juli:
Lite sovmorgon innan det var dags att gränsla hojen igen,
nu med Stockholm i sikte igen. Regn hela vägen, hela dagen!
Efter en dags jobb i Stockholm återresa till Fagersta,
i regn, hela vägen... En lätt summering med lite onödig
statistik:
Körsträcka totalt: |
2920 km = 292 mil |
Bensinförbrukning: |
140.5 liter = 0.48 liter/mil |
Aktiv åktid: |
37 timmar och 48 minuter |
Genomsnittshastighet: |
72 km/h |
BMW:n har gått klockrent hela vägen
utan minsta bekymmer, ingen form av reparation eller justering
har behövts på hela tiden. Halvvägs fick jag
ågren och köpte en flaska motorolja för säkerhets
skull, men har inte behövt fylla på. Under vägen
såg jag fyra polisbilar och tre Polis-MC ( varav en i Danmark
), däremot ingen poliskontroll, inga vilda djur på
vägen, och heller inga olyckstillbud. Överhuvudtaget
tycker jag trafiken hela vägen var sansad och de flesta
bilister uppträdde mycket hänsynsfullt och tillmötesgående.
Regnet till trots tror jag att samma resa med bil hade varit
betydligt slitsammare och avsevärt tråkigare!
Söndag 16 Juli: Söndagar klockan 14 är tradionsenlig
inofficiell samling vid Statoil för grusåkning. Ibland
är vi 7-8 personer, ibland står man där själv.
Efter senaste tidens utveckling på den lokala grusåkarfronten
inträffade något märkligt idag; två människor
dök upp, Hood och jag. Hood hade OJ:s RF och jag min XJR.
Två asfalthojar på grusträff.... Åkas
skulle det i alla fall ( asfalt! ), vi bestämde oss för
att vädret såg minst hotfullt ut i väster, så
vi siktade på Markan på Strömsholm och gav oss
iväg. Fyra kilometer hann vi innan det började regna.
Så var det med det, bara att elda på. Framme på
Markan satt vi givetvis ute ( i regnet ) och fikade, ska det
va så ska det!! Femton mils asfaltåka i regn blev
dagens saldo. Inte helt onjutbart alls. Fast lite skämdes
vi nog båda...
Torsdag 20 Juli:
( och onsdag, och tisdag, och måndag, och... ) Det regnar.
Hela tiden, varje dag.... Har åkt XJR till jobbet varje
dag, men det blir inte några långa extra utsvävningar
inte. Fattar inte var allt vatten kommer ifrån, är
det inte avdunstat vatten som ramlar ner igen? När fanken
hinner det dunsta i så fall??
Lördag 22 Juli: SOL!! Mycket annorlunda numer... Harald på
Super Ténérén och jag på XJR:en tog
varsin av hans arvingar bakpå och gjorde en tur till Västerås
för ett besök på Biltema. Därifrån
tog vi krokvägar via Tidö Slott ( Leksaksmuséet
är värt ett besök ) till Markan på Strömsholm.
Idag såg det ut som det brukar, ett 20-tal hojar på
parkeringen och fullt av hojfolk utspridda vid bord och på
gräsmattor. Tjugotalet mil i allra bästa sommarväder
blev det, en riktig höjdardag!
Söndag 23 Juli: Nu är det glest i garaget! Sålde Dominatorn
idag, så nu blir det till läkares och hustrus förnöjelse
uppehåll i offroad-åkandet tills nya Dakaren ( kan
man säga så..?? ) kommer någon gång i
höst. Har kvar GS:en till salu, men har inte riktigt bestämt
mig hur jag ska ha det. Räknar med att behålla antingen
XJR:en eller GS:en som gathoj och Dakaren som allround/grus hoj.
Man får se, det mesta brukar lösa sig med tiden. Eftersom
beslutet redan var fattat känns det mest bara bra att det
praktiska är ordnat. Alltså paus, absolut inte slut,
med offroad-åkandet en stund. Fast just nu skulle nog en
vatten-scoter passa bäst....... Möte i hojklubben på
kvällen, första gången jag åkt bil dit!
Regnet står som en ridå, så det fick bli så.
Fånigt.
Lördag 29 Juli: Helgens evenemang var Sko-Uno Dragracing på
Mantorp Park, det blev 22:a året i rad ( av 27 ) som jag
åker ner! Denna gång i sällskap med OJ ( övningskörning!
) på sin Suzuki Plastic Fantastic, Hood och nya kärleken
Xsara på inlånad BMW R850, Knips på sin trogna
AT, samt jag och Jocke på BMW:n ( första gången
den är ute sedan Danmarksresan ). Samling 06.00 på
Statoil, avfärd 06.15 och sträckåkning till Askersund
för traditionsenlig hotellfrukost. Därefter vidare
söderut via Motala och Mjölby. Strax efter sista avfarten
mot Mantorp blåste tre norska sporthojar förbi med
fullt pådrag. Tre kilometer längre fram fick vi anledning
att vinka när vi passerade dem stoppade i en fortåkningskontroll!
Där står sheriffen varje år, så vi smög
fint förbi utan problem. Hehehe.... Dagen bjöd som
vanligt på tät och bra dragracing, tyvärr bitvis
med lite långa uppehåll för saneringar och bärgningar.
Också som vanligt begåvades vi med härligt sommarväder,
inte värsta sortens solgass, men sol och fint större
delen av dagen. Hemåt fråmåt kvällen tog
vi vägen över Borensberg, en helt underbar asfaltsträcka
med böljande, kurvig väg av bästa kvalitet. Härlig
åkning! Hemma halvsent och riktigt nöjda med knappt
50 avverkade mil.

Framme på Mantorp, hojparkering
inne på området. |

Fräääänt... |
Tisdag 1 Augusti:
Hämtade hem XJR:en från första service. Förutom
service blev det lite annat fixxat; pakethållare och topbox
monterat, OCH... det bedrövliga avgasljudet är numera
åtgärdat! Pelle på Lundgrens Motor hittade ett
par Termignoni-dämpare ( Ducati original!! ) liggande på
en hylla, de passade rakt av på Yamahan!! Nu låter
det GOTT, ett mycket dovt morrande som accelererar till ett brutalt
rytande när man låter motorn ta i lite. Mums!
Lördag-Söndag 5-6 Augusti: Tvådagarstur i Stockholms skärgård
med Brakeless och Hällmoppers, start tidigt Lördag
morgon med full packning och Jocke som passagerare. ( För
övrigt sista gången han åker med som bara passagerare,
den 19/8 fyller han lättviktare och får äntligen
rulla ut 125:an och klara sig själv. ) Vi blev 26 pers på
16 hojar som rullade drygt 60 mil genom Stockholms skärgård
i makligt tempo och bästa väder. Även om planeringen
sprack och det inte blev riktigt som vi tänkt från
början så var det en härlig helg! Bilder finns
här.
Lördag-Söndag 12-13 Augusti: Hemmaklubben Brakeless ordnar Stora Hytträffen
på hemmaplan. En hel del förberedande jobb under veckan
innan som kulminerar i en intensiv helg för alla funktionärer.
Tur med vädret, skapligt med hojar, och allmänt gemytligt.
Ett antal turer fram och tillbaka till stan i diverse ärenden
under helgen. Mer från träffen finns på Brakeless
hemsida. |
 |
Onsdag 16 Augusti:
SMC:s länsträff arrangerades av Svackans MC i Heby.
Regn hela eftermiddagen ingav viss tveksamhet, men iväg
kom vi i alla fall. Vädret gjorde hojvalet lätt, BMW:n
fick arbeta och Yamahan stå. OJ, Knips, Hood, jag och ytterligare
tre hojar från Brakeless och en "outsider"+några
passagerare utgjorde klungan som samlades vid Risbrogrillen.
Hood hade ( som vanligt... ) oljebekymmer och fyllde olja i sin
inlånade Yamaha 750 innan avfärd. Trots det fick han
vända med blinkande oljelampa efter ett par mil. Vi andra
fortsatte och en blöt början blev till solsken och
en fin kväll i Heby. Hemfärden i skymning på
krokiga, snabba vägar var mycket njutbar med en föraning
av höst, frisk ganska kylig luft som luktar skog.
Lördag 19 Augusti: Mälaren Runt samma dag som Jocke fyller 16,
första övningskörningen alltså! Det skulle
också bli första längre sammanhängande turen
med XJR:en. Knips, jag och Harald började dagen med att
samla ihop alla övningskörningar, förutom Jocke
en kompis till honom ( också på 125:a ) och så
OJ som trivs så bra med att övningsköra att han
fortsätter med det en stund till. Via Statoil och Skinnsbergskorset
plockade vi sedan upp ett gäng till, vilket gjorde att vi
blev 11 hojar som styrde mot hufvudstaden. Via frukost i Hummelsta
anlände vi så till Solna, återstod att hitta
samlingsplats och start, borde inte vara så svårt
att hitta tusentals hojar på en fläck. Trodde vi,
innan vi åkt fram och tillbaka mellan Solna och Bromma
ett par gånger. Inte f-n hittade vi rätt inte, och
inte var det någon som visste var det låg heller!
Det hade inte varit så dumt med skyltning till starten,
många fler än vi irrade runt i zig-zag utan att komma
någon vart. Så småningom hittade vi rätt,
drygt 45 minuter försenade. Under tiden hade vi slarvat
bort tre hojar ur sällskapet..., dock ingen av övningskörningarna,
så det fick väl gå med det. Nu brydde vi oss
inte i att åka ner till starten, vi hakade på ett
par kilometer fram efter vägen, det såg nog så
rörigt ut där! Vägen mellan Stockholm och Södertälje
var inget större nöje, konstant kö i krypfart,
lam i kopplingshanden efter en timme. Solen gassade välvilligt
nog, vilket gjorde övningen något mer än svettig.
Efter Södertälje lossnade det och liknade mer åkning,
även om det givetvis körde ihop sig stup i ett. Ett
fikastopp efter vägen blev det innan vi avvek från
den utstakade rutten och intog lunch i Mariefred. Efter lunch
fortsatte vi till Kvicksund, och svängde sedan hemåt
via Markan på Strömsholm. Mälaren Runt är
ett ganska obeskrivligt spektakel som bara måste upplevas,
en massiv manifestation över ett gemensamt intresse, en
levande hoj-utställning som aldrig tycks ta slut, och en
mäktig upplevelse. Så värst mycket hojåkning
är det inte egentligen, mer köande och kortege-åkning
som också har sin charm. Med Fagersta som utgångspunkt
gav Mälaren Runt i år 46 mil på mätaren
och en lång härlig dag i solen. Årets sista
större evenemang på hojfronten?
Söndag 27 Augusti: Jag, Hood ( på min XJR ) med Sara bakpå,
Harald, och Jocke gjorde en eftermiddagstur nordväst-åt.
Hämtade upp Jocke i Norberg, via Hedemora och Vikmanshyttan
till Säter, vänster mot Smedjebacken och sedan öster
om Barken genom Torrbo och Larsbo. Från Säter till
Smedjebacken är vägen riktigt dålig med tjälskott
som bombkratrar, inga som helst problem när man åker
BMW! Hood och Sara däremot uppskattade livligt Jockes stopp
för att vrida på reserven, det klagades friskt på
ömma bakdelar! Vi som åkte off-road orienterade hojar
hade inga bekymmer... I brist på fikaställen rastade
vi med Pucko och negerboll i Söderbärke, sedan Vad-vägen
till Fagersta och så åter Norberg med Jocke. Knappt
17 mil rikare med ett tjockt lager mygg-mos på visir och
kåpglas stod vi sedan åter på garageuppfarten
hemma i Fagersta. En god tur i strålande väder, den
sorten börjar bli lätträknad nu!

Hood ringer och letar efter Görgen. |

Hojarna utanför PJ Racings
tält. |
Lördag-Söndag 9-10 September: Kombinerad jobb- och nöjesresa till Linköping
och STCC-finalen på Mantorp. Jobbdelen bestod i sociala
kontakter med kunder, leverantörer, och sponsor-objekt,
nöjesdelen givetvis av Sveriges bästa racing. Hood
på OJ:s RF900 och jag på XJR:en lämnade Fagersta
vid 7-tiden på Lördag morgon och sträckkörde
till den obligatoriska frukosten på Scandic i Askersund.
Eftersom Görgen ( ja, han stavar så... ) från
Åhus låg lite efter tidsschemat tog vi det lugnt
med frukosten innan vi drog vidare till mötesplatsen i Skänninge.
Efter en stunds irrande runt silon i Skänninge hittade vi
på Görgen och hans Ducati, varefter vi åkte
vidare till Mantorp där vi anslöt till PJ Racings tält i depå-området.
Lördagen tillbringades sedan i gott väder på
racerbanan, tyvärr utan riktiga framgångar för
Jimmy Jacobsson och PJ Racing. På sen eftermiddag lämnade
vi hojarna inne på området och transporterades till
Linköping och Hotell Frimuraren för middag och socialt
samkväm. Vi hann också med ett besök hos en av
våra leverantörer och lite nattsudd på lokal
innan pannan mötte kudden ( alldeles för sent...! ).
Söndagen på Mantorp med 22.000 åskadare innehöll
finalåkningar i alla klasser innan vi vid 16-tiden packade,
lastade och drog norrut igen, som vanligt via Borensberg och
underbart krokiga fina vägar. Tyvärr var delar av vägen
nybelagd med gott om rullgrus vilket tillsammans med viss matthet
i kropp och huvud spolierade alltför inspirerad åkning.
Vi undvek motorvägen och åkte gamla vägen genom
centrala Örebro, ganska nöjsam halv-anarkistisk slalom-körning
mellan filer och bilar. Kvällen begåvades med bästa
sortens hojväder med många cyklar på vägarna,
även ett par Polis-MC som ökade pulsen en aning....
Det här var första gången som jag tempoåkte
lite längre med packning på XJR:en, det funkade faktiskt
över förväntan bra. Jag sitter riktigt skapligt
på den och håller marschfarter kring 120-130 km/h
utan att det blir tröttande, därutöver är
det dock inte tänkt att åka mer än korta omkörningar,
fartvinden är högst påtaglig!! Jag har nu i det
närmaste bestämt mig för att behålla XJR:en
och avyttra BMW 1100:an. Det blir inte utan saknad, men jag tror
att kombinationen Yamaha XJR1300 och BMW F650GS Dakar blir ganska
så bra.
Onsdag 20 September: Fortfarande är det hojväder på
dagarna, men mornarna börjar bli lite kyliga. Minusgrader
och frost i gräset varje morgon senaste veckan, har trots
det envisats med att åka XJR. Säsongen med den är
ju kortare än med BMW:n som har ett viss övertag i
form av skydd mot väder och vind, och dessutom värmehandtag.
En sen kväll hem från jobbet innebar åkning
i mörker med svart visir - ingen höjdare.... Yamman
går som trollet nu när det är lite kyligare luft,
ett helt vettlöst drag genom hela registret. Saknar nu den
lilla rutan från Givi, har beställt den sedan två
månader, men eftersom den är Made in Italy så
ingår ju väntetiden i priset. Det har varit mycket
att göra en stund nu, men hoppas på bra väder
i helgen som borde ge tid till lite åkning.
Söndag 24 September: Helgen bara försvann... fast i sista stund
hann jag i alla fall ut en sväng med XJR:en. Ren och skär
nöjesåkning utan mål och mening, annat än
för skojs skull. Helt underbart sensommarväder med
sol och värme inspirerade till en tur på landet. Åkte
via Virsbo och Salbohed till Avesta genom Krylbo och bakvägen
till Ängelsberg och passerade Ombenning på vägen
hem. Två timmars rofylld åkning i lugnt tempo och
bästa väder. Gott!! Mätaren på Yamahan passerade
300 mil strax innan hemkomsten.
Fredag 29 September: En sån där vecka igen, full fart på
jobbet och 1000 anledningar till varför det inte gått
att åka hoj... en enda dags hojåkning till jobbet
har det blivit, det känns frustrerande med tanke på
att säsongen är på väg mot sitt slut! Levererade
BMW 1100:an och hämtade nya BMW 650:an idag. Lite vemodigt,
men också roligt med ny hoj. Åkte en utstuderad omväg
hem, mest på asfalt men också lite grus bara för
att känna lite. Det känns GOTT att vara tillbaka på
en en-stånka igen!! Väl hemma i garaget på kvällen
blir det lite pyssel med att montera GPS och lite annat småfix.
Alldeles för sent på kvällen ( natten... ) sitter
jag sedan och känner mig ganska så nöjd. Det
ska bli spännande att utforska nyförvärvet nogrannare.
I morgon bär det av till Stockholm om vädret är
nådigt.
 |
Lördag 30 september: Trots dimmig och kall morgon kan jag inte förmå
mig att ta bilen till Stockholm! Lastar systerdotterns födelsedagspresenter
och tar rakaste vägen, E18 Västerås-Enköping,
ingen inspirerande hojväg, men bra tillfälle att testa
"touringegenskaperna" hos nyförvärvet. Och
jodå, det funkar utmärkt att marscha i 120-130 km/h.
I Västerås skingras dimman och det blir SOL och varmare,
ett väder som sedan håller i sig hela dagen. En händelselös
resa fram till Rotebro, sedan blir det slumpmässigt ( nåja,
med lite GPS-assistans! ) valda småvägar genom Upplands
Väsby till Täby där födelsedagsbarnet bor.
Efter lunch och tårtkalas bär det hemåt igen,
nu utan brådska över Uppsala-Sala, betydligt roligare
väg och fortfarande i slösande gott väder. Utanför
Uppsala blir det ett par mil grus mellan Brunna och Salbohed,
HÄRLIGT att åka grus igen!! En och annan inspirerad
dyngsladd blir det, och hojen går helt underbart!! Möter
en hel del hojar på hemvägen, fler som uppskattade
vädret! Hemma på gården igen har jag åkt
38 härliga mil. |
Torsdag 5 Oktober:
I akt och mening att snabbast möjligt avverka inkörningsmilen
uträttas det mesta under veckan per hoj. Måndag Sunnansjö
tur och retur 15 mil, Tisdag fram och tillbaka till jobbet plus
lite till 5 mil, Onsdag Köping-Västerås tur och
retur 15 mil, och Torsdag Skinnsberg-Skultuna-Västerås
åt båda hållen 17 mil, summa 92 mil på
mätaren nu och inkörningsmilen i princip avklarade,
detta helt utan problem. Vet inte om jag inbillar mig, men tycker
hojen går bättre och bättre! Den väcker
viss uppmärksamhet där man stannar, det är många
som kommer fram och pratar och frågar. Ganska kul faktiskt,
många är hojintresserade utan att ha hoj själva.
Torsdag 12 Oktober: Nu så! BMW:n hemma igen från första
service med en del detaljer åtgärdade, bland annat
byte av gummi till TKC80. Trots suraste sortens regnväder
gick det ju inte att hålla sig alls, stressade hem från
jobbet, kastade på hojkläderna, av med packväskorna
och så iväg ut på skogen. En veckas regnande
har gjort underlaget på de mindre skogsvägarna både
mjukt och slirigt, det i kombination med en vid det här
laget ganska tydlig ovana gjorde att åkningen bitvis blev
lite för yvig; ett par stoppsladdar och bortbromsningar
bjöds jag på. Nu gjorde det inte så mycket,
hojen är väldigt förlåtande och brottarstark
ut ur kurvorna när man krånglar till det för
sig. Över hyggena gick det ruskigt fort, vid 150 km/h hindrade
spillrorna av mitt sunda förnuft mig från att hålla
kvar, något som annars hojen hade trivts med... En kort
visit i sandtaget avslöjade att hojen förmodligen funkar
där med, men det motsatta förhållandet med mina
armar gjorde att jag sansade mig och tuffade hemåt i makligt
tempo. Slog på handtagsvärmarna och njöt av hemresan
i alltjämt hällande regn och tilltagande mörker.
Fem mil som lovar gott!
Lördag 14 Oktober: Sommarkväll! Varmt, soligt och gott. Som
gjort för en raggar-sväng på byn! Lyckades lägga
tre mils åkning mellan rödljusen med XJR:en, riktigt
nöjsamt. Efter att inte åkt med den på länge
var det nästan chockerande att låta 1300:an varva
genom växlarna, den drar något alldeles djävulskt
från botten! Handlade pizza som transporterades hem i top-boxen.
Under vägen mellan pizzerian och hemmet hann jag glömma
av pizzan, när jag kom hem var den m-y-c-k-e-t större
och pålägget låg inte i riktigt samma ordning...
Nu stinker hela hojen oregano och tomatsås med vitlök!
Snacka om pizza-racer.
 |
Söndag 15 Oktober: Första gången till skogs "på
riktigt" med nya BMW:n! Hood och jag sågs som vanligt
på Statoil för tankning och pep-talk, sedan blev det
ett standardvarv runt Onsjö - Darsbo - Gruvan - Baggådalen
- Lexsjöbo och hemåt igen i fallande skymning. Jag
tog det lugnt och fint, hojen känns väldigt annorlunda
mot vad jag är van vid. I stort sett inget negativt men
helt klart annorlunda - det kommer ta ett tag att köra in
sig på den men sedan tror jag inte jag ska behöva
gråta mig till sömns om kvällarna! Jag låg
först och kände mig för, jag kände tydligt
att jag bromsade ner Hood som dock snällt höll sig
bakom. NÄSTAN hela tiden, på en nygrusad sträcka
med tjockt härligt gruslager kunde han inte hålla
sig utan tryckte förbi. Vänta bara...! Härligt
åkväder, alldeles lagom temperatur och luftfuktighet.
Inget damm, inga flyfän i luften ( utom norra Europas största
rov-mås som höll jämn fart med oss över
ett kalhygge ), och inga badgäster efter skogsvägarna.
Drygt sju mils kvalitetsåkning på GRUS, äntligen. |
Söndag 22 Oktober: Firmafest i Fredags ( Blues & Bärs på Båt ) gjorde att hojåkning kändes
mindre lockande igår ( det är länge sedan man
var 16 år och pigg varje dag... ), men idag satt kropp
och huvud ihop igen. En disig morgon blev till en av de bättre
sommardagarna i år, så efter lunch började jag
ringa runt: Hood hade hemma-tjänst, Knips förkyld,
och Harald svarade inte i luren. Tog BMW:n och åkte ner
till Harald som låg och sov i soffan framför TV:n.
Skakade liv i liket och delgav honom mina planer. Under de närmaste
fyrtio minutrarna ägnade sig Harald åt utgrävningar
av garderober i syfte att hitta rätt på långkalsonger
och undertröjor, tämligen förgäves dock.
Så småningom kom vi i alla fall iväg, Harald
med å ena sidan jeans under hojstället, men å
andra sidan tunna cross-vantar i tyg, för det var ju inte
kallt om fingrarna... Vi drog oss österut och tog vägen
över Ombenning och Hästbäck fram till Västerfärnebo
på fina grusvägar i slösande gott väder.
Sprakande höstfärger och mustiga mull-dofter berikade
sinnena under ganska lugn åkning, härligt att kunna
åka med öppet visir utan att få truten full
med skalbaggar och damm. Efter Västerfärnebo trasslade
vi till det en smula på småvägarna och fick
ett par återvändsgränder i följd, små
skogsvägar som slutade i någons gård eller komposthög.
Efter en stund lirkade vi oss ut på större grusväg
och drog upp tempot lite, ända tills vi i en skarp högerböj
kom i fatt en GIGANTISK kranbil mitt i vägen som påtvingade
ett snabbt val av vänster dike för att undvika närkontakt,
lite vingligt blev det och pulsen steg ett par takter. Koffeinbristen
drog oss sedan hem till en kompis som bor ute i ingenting ( =
precis där vi befann oss ) för åtgärdande
av det problemet. Efter att ha druckit kaffe och klappat katten
Rune styrde vi hemåt med en timmes dagsljus kvar. Av den
anledningen blev det lite större vägar och högre
tempo över Haraker, Skultuna, Ramnäs och Virsbo. Nu
var det kallare om Haralds fingrar!! Väl hemma igen hade
vi rullat närmare tjugo mil under en fantastiskt fin eftermiddag.
Det blir nog inte många sådana till i år är
jag rädd! Och om det blir fler så ska Harald inte
ha crossvantarna på.
Fredag 27 Oktober:
Nu BÖRJAR det bli kyligt om fingrarna, åtminstone
på XJR:en som saknar all form av vindskydd och handtagsvärme.
Första dagen det blivit riktigt kallt från morgon
till kväll, när jag åkte till jobbet var det
mulet och ganska milt och när det var dags för hemfärd
sken solen från klar himmel och frosten hade lagt sig i
gräset. Härligt att åka i alla fall, det gäller
att ta till vara varje tillfälle till åkning som ges
nu, snart är det fem månaders stillestånd, hemska
tanke.... Maskade friskt på hemvägen och tog varenda
tänkbar omväg till hemmet.
Söndag 5 November: Gjorde en tur ensam på hemmaskogen. Mulet,
småkyligt men inte kallt, blött och lerigt efter en
veckas ihärdigt regnande. Flera mindre skogsbilvägar
hade i det närmaste runnit bort och grusåkningen blev
väl mest leråkning, inte fullt så roligt men
alldeles uthärdligt i sin helhet. Såg inte en levande
själ på fem mil skogsväg, men väl tillbaka
på asfalten mötte jag tre hojar på en mil, det
finns tydligen fler som är desperata... En mer än medelmåttigt
skitig hoj innebar ett påtvingat behov av grovsanering,
högtryckstvätten fick arbeta och gav tillfälle
till kvalitetstest av annorlunda slag; alla de Italien-byggda
hojar ( Yamaha ) jag ägt har utan minsta protest släppt
ifrån sig alla dekaler vid första närkontakt
med högtryckstvättens stråle - så inte
BMW:n! Trots provocerande direktbestrålning sitter Dakar-dekalerna
som fästingar på en hund. Tysk kvalitet i minsta detalj!
Ett väl entusiastiskt testande innebar dock att hojen inte
riktigt ville starta efter slutförd sanering, någonting
för mycket blev tydligen blött....
Onsdag 15 November: Efter lite bryderier sålde jag idag XJR:en
och köpte en ny snöskoter.
Snacka om vinterångest! Nu kan man ju i alla fall vara
säker på att det inte kommer någon snö
i år, och det är väl värt hela pengen bara
det... Fast snön saknas fortfarande, och inte sörjer
jag det, inte. Första dagen på evigheter ( ja, faktiskt!
) som det var skapligt hojväder. Inte sol, definitivt inte,
men i alla fall halvklart och regnfritt med temp kring 10 grader.
Sedan jag upptäckte att verkstaden monterat bakdäcket
mot rotationsriktningen retar jag mig kollosalt på det
och inbillar mig ( ? ) att hojen går ostadigt bak. Måste
förmodligen vända på däcket för att
få sinnesfrid.
Söndag 26 November: Ja, offroad-väder i all ära, men nu
börjar det väl ändå bli lite väl blött....??
Tror inte att jag sett solen på snart en månad, hur
mycket regn FINNS det?? Åkte fem mil mol allena på
skogen för att rensa huvudet en smula efter en jobbig helg,
väl hemkommen gick det inte att gissa vilken färg hojen
hade från början! De små skogsvägarna jag
åkte var alla blöta, leriga, mjuka och slippriga.
Lite drygt i längden att sitta och parera hela tiden, konstant
dåligt fäste och sönderspolade vägar med
lösa kanter. Fast dammfritt var det ju! Klimatet i övrigt
gav inga bekymmer, plus 11 grader i slutet av November. Vädret
är trasigt. Nästa vecka ska jag hämta hem min
nya snöskoter.... :-)
Söndag 17 December: Ja, va faan... ingen snö och 4 grader varmt,
det blev en åktur mest för saks skull! Inte var det
särskilt njutbart väder inte, kallt om framförallt
ansiktet - men åkas skulle det ju. Fast nog är det
så att sommaren är att föredra. Åkte i
alla fall ett par mil i skogsväg makligt tempo. Fortfarande
blött och löst före, detta i kombination med ringa
inspiration gjorde att det blev en ganska summarisk övning.
Fast åkte hoj, det gjorde jag. Sådeså!!!
Söndag 24 December: Julafton, och med den kom snön. Trodde ända
tills igår att jag skulle kunna ge mig själv en hoj-tur
i julklapp, men inget med det blev det. Man kanske kan anta att
det är ganska kört nu... Fast skam den som ger sig.
Jag vägrar inse fakta innan jag är grundligt överbevisad,
jag tänker inte summera året ännu utan hoppas
fortfarande på någon åkdag till!
Fredag 29 December: Fast ändå.... nu är det nog slut
med hojåkningen för i år. Tre decimeter snö
är ganska handikappande för åkning på 2
hjul!

Föret gynnar mer den här... |

...och den här! |
Så då blir det väl
en summering då:
Summa summarum 2900 mil, inte
illa med tanke på sämsta sommaren i mannaminne!! Inför
nästa år har jag för första gången
på länge "bara" en motorcykel i garaget,
men det känns helt OK. Jag har provat en hel del olika hojar
och det känns som jag hittat helt rätt nu. Lite lustigt
faktiskt, i princip är jag tillbaka där jag startade
för ett antal år sedan, då med en Yamaha XTZ660
Ténéré - snarlik BMW;n i det mesta! |
|