HONDA XRV 750 Africa Twin

RD03 -92 i kul färger.

RD07 -99 med mycket utrustning.

 

  • Tvåcylindrig, vattenkyld fyrtaktsmotor på 742 cc, 60 hk, 60 Nm.
  • Vikt 210 kg körklar.
  • Tankrymd 23 liter.

Bike säger:

"Yppersta kvalitet. Macho-moppen framför alla andra!"

Tobbe säger:

Egentligen finns det ju ingen bättre hoj än den här. Bra på allt, värdelös på inget. Tillräckligt mycket offroad för de flesta ( Knips och Tomas åkte Rally Los med varsin kvartstons Heffaklump så enduronissarna rodnade! ), och tillräckligt mycket landsväg för att knäppa Stockholm -> Nordkap med fru och packning över en helg. En rullande legend, en levande klassiker, första modellen kom 1989 som 650 cc, året efter blev det 750 cc, 1993 genomgicks en större förändring och sedan dess är den i praktiken orörd. Snacka om vinnande koncept! V-twinnen är mullig, med ett öppnare avgas blir den gränsfall till brutal. Chassie, fjädring och bromsar räcker över de flestas förmåga på eller bredvid vägen. Macho-faktorn är genom åren oförändrat HÖG. Billig försäkring, låga driftskostnader, och bra andrahandsvärde bidrar till bilden av den perfekta hojen.

Jag har haft en av gamla modellen, en -92:a RD03, och en av nya, en 99:a RD07. Skillnaderna mellan dem är inte så stora trots omfattande förändringar på pappret. Känslan är helt klar den samma. När man tittar på hojarna så är det mest uppenbara TV-spelet ( kombiinstrument med dubbla trippar och mer ) och luftfiltret på tanken hos RD07:an, liksom att alla tanklampor ( det fanns TVÅ på den gamla modellen ) försvinner helt på RD07, lätt obegripligt...

Jämfört med Varaderon känns den liten och klen eller om man så vill lätt och smidig. Eftersom jag lämnat det mer avancerade grusåkat bakom mig är det Varaderon som ligger bättre till för mina behov, men African är en härlig hoj!

 

Länkar:

Africa Twin International Connection
 

Tappat bort ramarna? Klicka här!