YAMAHA XTZ660 TÉNÉRÉ -94

 
  • Encylindrig, vattenkyld fyrtaktsmotor på 660 cc, 48 hk, 57 Nm.
  • Vikt 171 kg torr, 190 kg körklar, 205 kg tjänstevikt.
  • Tankrymd 20 liter varav 3.5 liter reserv.

Allt om MC säger:

"XTZ ligger i skymningslandet för att vara en riktig offroadare, men både mindre vägar och stigar klarar den av. Härlig grusmaskin som pallar för skjuts och packning om man anstränger sig"

 Tobbe säger:

Min första kärlek... Underbar hoj! Storstånka med riktigt vrid och härlig gång i maskinen, men inte gärna med orginalavgassystemet... En enstånka har sin egen charm, och här är den väldigt påtaglig! Att Ténérén dessutom är närmare 30.000:- billigare än sin klasskamrat Africa Twin gör den än mer attraktiv. Välbalanserad och lättkörd på alla underlag, funkar till och med hyggligt som touringhoj med dagsetapper kring 40-50 mil, mycket bra sittkomfort! Snäll och lättkörd på grus, buskul att sladda med och tacksam att åka fort med på dåligt underlag. Jag lyckades emellertid aldrig lära mig att hoppa med den, jag hade mycket svårt att få till balansen i landningarna, hade en tendens att dimpa på framhjulet, förmodligen mitt fel och inte hojens. Som bakdäck funkade det mesta, men mycket kinkigt fram-ville gärna ha något grovt där, typ MT21 för att riktigt kunna lita på den när det var slipprigt. Vettigt konstruerad för att vara en kåp-hoj, slog omkull den ett par gånger utan att det gav några skador som inte kunde hyfsas till med polygrip och bättringsfärg. Givetvis bidrog skyddsbågarna till en lycklig utgång av sådana övningar, hade bågar både fram och bak ( kombinerade väskhållare för mjuka Ortlieb-väskor ). Förutom bågarna försåg jag hojen med ett högre kåpglas ( från Touring-butiken ), kraftigare hasplåt, och ett galler som skydd för strålkastarna. Utöver lekstuga på grusväg fick den tjänstgöra en hel del som touringcykel med både passagerare och packning, fullt genomförbart utan behov av sjukgymnast faktiskt.

Ténérén är känd för sin pålitlighet och välbeprövade konstruktion, inga tekniska problem överhuvud taget ( som jag inte orsakat själv vill säga... ) under 2700 mils flitig användning både on och off road är ett gott betyg! Enkel att skruva och billig i drift är ytterligare plus.

Hojens styrka är också dess svaghet-den är så mittimellan. För påklädd ( =dyr att lägga omkull ) för att riktigt tokåka grus med, och lite för klen för att tjänstgöra som touringbuss ( sega omkörningar kring 100 km/h med passagerare och packning ), besvärligt att både vilja ha och äta kakan! Problemet kanske är att den inbjuder till såväl grusbus som till tur-åka, med en LC-4 eller en Pan European är ju risken för det inte lika uppenbar... Ska man ha bara en hoj är detta den perfekta hojen! Det har sin tjusning att tillryggalägga de 60 milen till Ténéré-träffen på hojen, haka av väskorna, och sedan ge sig rakt ut i spåret med fullgas!

Med viss sorg i hjärtat bytte jag efter två säsonger bort min Ténéré och skaffade en BMW R1100GS. Helt säkert kommer jag att sakna Ténérén mer än en gång. Ett par år senare hamnade det en Ténéré i garaget igen, den här gången en XT600Z -86.

Ytterligare ett par år senare har jag "gått varvet runt" och skaffat en BMW F650GS Dakar, i allt väsentligt en kopia av Ténérén, exakt samma koncept fast i tysk tappning. Ironiskt nog slutar Yamaha samma år tillverka XTZ:an...

 

 

Min åk-kompis Betzy är påstigen och klar

 

Paus med Knips och Matte

 

Tappat bort ramarna? Klicka här!