YAMAHA XT600Z -86

 

 

  • Encylindrig, luft/oljekyld fyrtaktsmotor på 595 cc, 43 hk, 54 Nm.
  • Vikt 157 kg torr, 175 kg körklar.
  • Tankrymd 23 liter varav 3.2 liter reserv.

 Tobbe säger:

En kompis köpte den här hojen för tre år sedan, men har sedan inte kunnat åka i stort sett alls pga sjukdom. Trots detta har han haft kvar den bara för saks skull, det är ju en "Ur-Ténéré" av alldeles äkta sort. Nu hade han i alla fall bestämt sig för att den skulle bort, och jag kunde inte låta bli. Alltså blev det ännu trängre i garaget... Några bucklor och repor här och där stämmer liksom med hojens "själ" och stör mig inte, kanske blir det något att fixa under vintern. Den ser bra ut och går riktigt, besiktningen passerades utan problem. Hjulen är skodda med fräscha MT21:or, så den kan nog bli användbar!

 

Efter att ha tagit ut den i skogen lite mer på allvar upptäckte jag att någonting inte stog rätt till. När man pressade den lite slingrade den som en orm på vägen, om man sedan nöp på frambromsen lite så liksom vek den sig över gaffeln åt höger. Dessutom gick den inte riktigt rätt när man varvade ur den. Alltså blev det ett besök hos mekaniker Pelle på Lundgrens motor. En stund senare är förgasare och framgaffel renoverade, drivpaket bytt, och hojen ordentligt genomgången och servad. Tyvärr var det inte dags att hämta den förrän första snön ramlat ner, så hemfärden företogs på trailer utan möjlighet att kunna provköra. Hoppas att tillfälle kommer att ges till det innan det definitivt är vinter. Under vintern skulle jag vilja riva loss tanken och åtgärda en missprydande buckla, trots att jag föresatt mig själv att inte bry mig om de små skavanker som finns. Man får väl se vad det blir av det. Ekorren i mig mår iallafall bra av att ha den hemma i garaget igen!

Vinter blev det, och tanken sitter kvar...

I mars -2000 börjar våren göra sig gällande och Ténérén är första hojen ut ur garaget! Sanslöst bra går den nu, helt underbart mjukt och fint, men samtidigt kraftfullt och med ett brutalt bottendrag. En enorm skillnad i gången mot den XT600 -98 jag hade tidigare. Mycket snäll att köra är den, på gränsen till tråkig om man finåker - fast med lite attack är den buskul att gasa grus med!!! Så länge det är minusgrader behöver den lite startgas för att vakna, annars inga problem. Enda bekymret jag har är alla fientliga anbud på den, så fort jag visar mig vill någon köpa den!

Så blev det också, en kompis som sålt sin DR800 för att den var för stor tjatade tills han fick köpa Ténérén, med tvekan och vankelmod gick jag med på det, och så hade jag ingen Ténéré igen!

 

 En ägare säger:

"Anmeldelse af Yamaha's XT 600Z (model 3AJ), En XT kørers erfaringer efter over 50.000 Km på sin TÉNÉRÉ:

Efter at have kørt over 50.000 kilometer på min TÉNÉRÉ er det måske på tide, at lave en status, en bedømmelse af hvad sådan en egentlig har bragt mig af oplevelser. Anmeldelsen er selvfølgelig farvet (Gul & blå.....) af at det er formandens TÉNÉRÉ det drejer sig om, og at det er formanden selv der skriver anmeldelsen......hvis du har noget imod det, så læs noget andet. Jeg købte min TÉNÉRÉ i efteråret 1995 som ny. Det vil sige det var kun selve motorblokken, og hele afgasningssystemet(komplet DEVIL) der var nyt. Resten af cyklen havde allerede på det tidspunkt kørt cirka 5000 Km. Min TÉNÉRÉ har altid bragt mig både til min destination - og tilbage igen. Uden at brokke sig det mindste, har den bragt mig fra København til Strasbourg, Marseille, Milano, Paris, Innsbruck, Oslo, Lillehammer, Tjøtta, Narvik, Nordkap, Karasjok, Kiruna, Luleå, Stockholm, Helsinki, Soumussalmi, gennem Lappland a la Enduro, osv altid uden at brokke sig. Den har fået tæsk i Rinkaby et par år, og den har fået tæsk i Imeln, og den har fået tæsk et par gange på den tyske og Italienske autostrada - brok? NIX!. Hvad har jeg lavet ved den? Ingenting. Jeg har aldrig åbnet motoren, eller repareret ved blokken. Men nu er koblingen osse ved at være brugt! Men jeg har til gengæld altid været meget påpasselig med at efterse for småskader undervejs og specielt om vinteren. Stel og alle løsdele har været af og renset om vinteren, og de dele der har vist tegn på slid, er blevet skiftet. Ténéré'en(3AJ) har det hele. Den har kørekomfort på de lange motorvejsstræk. Man sidder i rimelig godt læ under den lille men effektive vindskærm, og den har tilpas kræfter i overskud til, at en overhaling med 150 k/t ikke tager for lang tid, og dermed bliver farlig. Den er tilpas let til, at man kan køre off-road på den. Der er ingen tvvivl om, at hvis rejsen går langt væk, og ad uransagelige veje, er der kun 1 cykel der klarer mosten. Det er den bedste langfartscykel, som Yamaha eller for den sags skyld andre, har lavet. Til forskel fra de ældre Ténéré maskiner, har denne cykel "lidt af det hele". Det vil sige den har evnerne til off-road. Den har evnerne til de lange stræk. Den har evnerne til grusveje, skovveje, sand, sten, asfalt osv. Den har mange fordele frem for de ældre Ténéré maskiner. En af dem er f.eks at den har kåbe, som gør at man kan køre længe på motorvej uden at blive træt. Det kan man ikke på de gamle der ikke har nogen kåbe, eller vindafskærmning der er værd at nævne. Den kører hurtigere end de gamle maskiner - endnu en langfarts fordel. Den overgår dog ikke de gamle modeller i decideret off-road kørsel a la hard-enduro - men hvem gør dog også det, når man er på langfart? Gør man det alligevel, og det går galt, så er den let at reparere? Hvis du ikke selv kan, så er teknikken i den så simpel at enhver mekaniker på ingen tid kan sætte sig ind i hvordan den hænger sammen - og fixe skaden for dig.Den har kun El start, og det skulle i givet fald være det absolut eneste der skulle monteres ekstra hvis turen skulle gå langt væk. Ellers er det bare at købe den (hvis man kan finde en) pakke sine grejer, og så afsted! XT600 Z Ténéré 3AJ RULEZ!" - Henrik Jespersen, formand for den danske Ténéré-klub

Länkar:

 XT600 Webring

 Wunderlich
 

Tappat bort ramarna? Klicka här!