Styrkorna samlade, Lördag
morgon utanför mitt garage. |
Där. Sprickan som
den syntes innan demontering. |
Kåpor och tank
borta. |
Frasse håller koll,
Harald skruvar. |
Upphängd i taket,
klart att släppa motorn. |
Motorn på golvet,
kolla liket i bakgrunden... |
Nu börjar vi komma
nånstans, Harald trivs. |
Där åker toppen. |
Så såg den
ut egentligen, mer än vi trodde. |
"Strömming"
på Miners MC är Gud på TIG-svetsning. |
På plats på
bänken. |
Sprickan urfräst
och klar för svets. |
"Strömming"
i arbete. |
Etapp 1 klar. |
Så ser den ut färdigslaktad.
Bra snygg...
|
Härnäst är det
anskaffande av packningar, olja, och lite annat småjox
som gäller. Lite nervöst är det allt innan allt
är på plats och man kan se att det verkligen funkar
igen. Utan massor av hjälp av goda kamrater hade jag stått
mig slätt, allt ovanstående hände alltså
på en Lördag när folk borde ha bättre saker
för sig...!
Två månader senare:
Nära två månader
tog det innan packningarna fanns hemma och återuppbyggnaden
kan fortsätta. Det är bökigare åt det hållet...!
Samma gäng samlas i garaget. Optimismen är stor och
stämningen hög. Pizza och pilsner underlättar
ett par nätters tokmekande, men utan ett gott humör
och glimten i ögat är det mer än lätt att
tappa gnistan när samma moment måste göras om
för tredje gången eftersom någon glömt
något... |
Frasse först på
plats, snyggar till svetsfogen. |
Harald och Robert monterar
ihop motorn. |
Motorn på väg
tillbax i ramen. |
SÅ! En del av grovgörat
klart. |
Lite konsulterande av
boken. |
Oxå på´t
igen! |
Paus. Tyska groggsoffan
kommer väl till användning. |
Slut på dag 1. |
Dag 2. Hedlunds Varadero
lånas in som jämförelseobjekt. |
Det blev en del lättare
då! |
Även om Hedlund
såg lite tveksam ut en stund... |
...innan han fann sig
och gav sig på lite service istället. |
Harald och Frasse parbryter. |
Garagepizza, en fin tradition
att värna om. |
Provstart - och han går
klockrent! Vilken känsla!! |
Slutmontering, de sista
darrande momenten. |
KLART!! |
Den närmaste tiden får
utvisa om reparationen blev bra nog. Belastning och vibrationer
under längre tid går inte att simulera utan normal
användning. Hela övningen är ju ett försök
att undvika motorbyte, om detta inte funkar så har vi gjort
vad som går och då återstår bara just
det - att byta motor. Min förhoppning är ändå
att det ska hålla ihop och fungera, åtminstone så
pass att jag får åka Varadero i sommar och axla problemet
igen under vintersäsongen. Önska kan man ju alltid,
och hoppet är det sista som dör!
Åtminstone tills vidare
avslutas alltså historien här, sedan får vi
se.
Stort tack till Harald, Frasse,
och Robert! Utan er hade hojen hamnat på en verkstad och
blivit stående helt utan åtgärd till hösten
och inte kommit ut förrän nästa år.
That´s what
friends are for!! |
EPILOG:
Hojen gick i daglig trafik helt
utan problem hela den följande säsongen, men sedan
blev det ändå så att jag följande vinter
lät Fottas MC riva maskinen och bygga om den från
början. Jag är väl kanske lite överdrivet
petig, men jag fick svårt att leva med vetskapen om att
där fanns en skada, om än reparerad. Alltså blev
det så, och efter en låååång väntan
fick jag äntligen hämta hem hojen en bra bit in på
säsongen. Nu blir det inget omfattande vintermekande för
mig i fortsättningen inte!
Två försenade säsongspremiärer
och en sanslöst massa pengar kostade det mig, men nu när
jag svalt förtreten och fått lite distans känner
jag mig ändå ganska så nöjd. |
Äntligen hojkläder
på!! |
|