THE RESURRECTION

Återuppståndelsen

 Från vrak till Varadero igen


Styrkorna samlade, Lördag morgon utanför mitt garage.

Där. Sprickan som den syntes innan demontering.

Kåpor och tank borta.

Frasse håller koll, Harald skruvar.

Upphängd i taket, klart att släppa motorn.

Motorn på golvet, kolla liket i bakgrunden...

Nu börjar vi komma nånstans, Harald trivs.

Där åker toppen.

Så såg den ut egentligen, mer än vi trodde.

"Strömming" på Miners MC är Gud på TIG-svetsning.

På plats på bänken.

Sprickan urfräst och klar för svets.

"Strömming" i arbete.

Etapp 1 klar.

Så ser den ut färdigslaktad. Bra snygg...


Härnäst är det anskaffande av packningar, olja, och lite annat småjox som gäller. Lite nervöst är det allt innan allt är på plats och man kan se att det verkligen funkar igen. Utan massor av hjälp av goda kamrater hade jag stått mig slätt, allt ovanstående hände alltså på en Lördag när folk borde ha bättre saker för sig...!


Två månader senare:

Nära två månader tog det innan packningarna fanns hemma och återuppbyggnaden kan fortsätta. Det är bökigare åt det hållet...! Samma gäng samlas i garaget. Optimismen är stor och stämningen hög. Pizza och pilsner underlättar ett par nätters tokmekande, men utan ett gott humör och glimten i ögat är det mer än lätt att tappa gnistan när samma moment måste göras om för tredje gången eftersom någon glömt något...

Frasse först på plats, snyggar till svetsfogen.

Harald och Robert monterar ihop motorn.

Motorn på väg tillbax i ramen.

SÅ! En del av grovgörat klart.

Lite konsulterande av boken.

Oxå på´t igen!

Paus. Tyska groggsoffan kommer väl till användning.

 

Slut på dag 1.

 

Dag 2. Hedlunds Varadero lånas in som jämförelseobjekt.

 

Det blev en del lättare då!

 

Även om Hedlund såg lite tveksam ut en stund...

 

...innan han fann sig och gav sig på lite service istället.

 

Harald och Frasse parbryter.

 

Garagepizza, en fin tradition att värna om.

 

Provstart - och han går klockrent! Vilken känsla!!

 

Slutmontering, de sista darrande momenten.

 

KLART!!

Den närmaste tiden får utvisa om reparationen blev bra nog. Belastning och vibrationer under längre tid går inte att simulera utan normal användning. Hela övningen är ju ett försök att undvika motorbyte, om detta inte funkar så har vi gjort vad som går och då återstår bara just det - att byta motor. Min förhoppning är ändå att det ska hålla ihop och fungera, åtminstone så pass att jag får åka Varadero i sommar och axla problemet igen under vintersäsongen. Önska kan man ju alltid, och hoppet är det sista som dör!

Åtminstone tills vidare avslutas alltså historien här, sedan får vi se.

Stort tack till Harald, Frasse, och Robert! Utan er hade hojen hamnat på en verkstad och blivit stående helt utan åtgärd till hösten och inte kommit ut förrän nästa år.

That´s what friends are for!!


EPILOG:

Hojen gick i daglig trafik helt utan problem hela den följande säsongen, men sedan blev det ändå så att jag följande vinter lät Fottas MC riva maskinen och bygga om den från början. Jag är väl kanske lite överdrivet petig, men jag fick svårt att leva med vetskapen om att där fanns en skada, om än reparerad. Alltså blev det så, och efter en låååång väntan fick jag äntligen hämta hem hojen en bra bit in på säsongen. Nu blir det inget omfattande vintermekande för mig i fortsättningen inte!

Två försenade säsongspremiärer och en sanslöst massa pengar kostade det mig, men nu när jag svalt förtreten och fått lite distans känner jag mig ändå ganska så nöjd.

 

Äntligen hojkläder på!!

 


Tappat bort ramarna? Klicka här!