The Mustang Story

 

En av bilvärldens största succéer tar sin början 1959 då Lido (Lee) Anthony Iacocca blir chef för Ford Divisions. Iacocca hade med sig till Ford funderingar om en ny biltyp, något i stil med europeiska sportvagnar - en ungdomlig och sportig vagn som kunde säljas för en inte alltför avskräckande summa pengar. Vid denna tidpunkt var de amerikanska bilarna större och vräkigare än någonsin, men samtidigt var en ny generation bilköpare på gång, åldersgruppen 15-30 år skulle komma att stiga med 40% under 60-talet medan 30-40 åringarna skulle minska i antal. De stora barnkullarna från efterkrigstiden ville ha en ny sorts bil som matchade deras image, samtidigt som inkomsterna skulle komma att stiga dramatiskt under det glada 60-talet. Ett drömläge för den amerikanska bilindustrin.

 

Lee Iacocca

 Iacocca presenterade sina idéer för ledningsgruppen på Ford, och utvecklingsarbetet tog fart. Från början stog det klart att modellen skulle vara byggbar, d.v.s. en enkelt utrustad basversion med ett flertal versioner av rikligare utrustade och mer påkostade varianter. Projektet fick beteckningen T-5 (så hette också Mustangen i Tyskland ända fram till 1979 p.g.a. en namntvist). Från början jobbade man med en öppen mittmotorförsedd bil efter europeisk modell med en V4 motor från Taunus 12M (och samma maskin som senare hamnade i SAAB V4). I oktober 1962 fanns en körbar prototyp, Mustang 1, som var en väldigt extrem, tvåsitsig, låg och strömlinjeformad vagn. Redan då visste man dock på Ford att den modellen aldrig skulle tillverkas, den var för dyr att producera, och ett beroende av Ford i Europa för leverans av delar var inte bra. Iacocca ville istället att Mustangen skulle baseras på Ford Fairlane, och 1963 hade nästa prototyp premiär. En fyrsitsig V8-bestyckad bil som följdaktligen kallades Mustang II, i allt väsentligt mycket lik den ganska kantiga modell vi känner igen som den klassiska Mustangen idag.

Den första produktionsbilen byggdes i Mars 1964, mittimellan två modellår, och gick i produktion omedelbart. Därför kom första modellen att betecknas som 1964½, även om den officiellt kallats "tidig 1965". Dock skiljde sig 1964½ en hel del från de "äkta" 65:orna, faktiskt mer än 65:orna skiljer sig från 66:orna - över 100 detaljer skiljer 1964½ och 1965! Från början gavs två karossalternativ, hardtop och cabriolet.

 

 1965 fick Mustangen större fälgar (14") men färre motoralternativ, en rak sexa på 200 cui/120 hk, och tre V8:or på 289 cui med 200, 225, eller 271 hk. 1965 kom också ett nytt karossalternativ, fastback, som kom att bli mycket populärt och numer betingar högre priser. 1966 innebar nya navkapslar, omdesignad grill, och ny stolsklädsel, Samtliga modeller fick de runda instrument som endast GT-modellen haft tidigare.1967 var något av ett krisår i amerikansk bilindustri, och Mustangen förblev ganska oförändrad. Något rundare karosslinjer, framförallt på fastback-modellen, och en ny 390 cui maskin som lämnade 315 hk blev årets nyheter. 1968 blev sista året med den klassiska Mustang-karossen, om än med omdesignad front och akter samt ny design på motorhuvens luftintag. Samma karossalternativ som tidigare, nu med åtta motorvarianter, allt från en sexa på 250 cui/155 hk till en High Performance V8:a på 427 cui/335 hk. 1969 kom en helt ny längre, och bredare kaross och två nya modeller; Grande som var en lyxvariant på hardtopen och den nya fastbacken Mach I, också något av en blivande klassiker. Den ursprungliga 289:an försvann detta år och 302 cui/220 hk blev bas V8:a. Därutöver fanns två stycken 351 cui åttor på respektive 250 och 290 hk, en 390 cui/320 hk (GT), en 428 cui/335 hk (Cobra Jet), och 428 cui/360 hk (Super Cobra Jet). 1970 kom att bli sista året då resterna av den klassiska Mustangen fortfarande fanns kvar. Hela tio motoralternativ fanns, därav tre sexor och den helt nya 429 cui/375 hk (Boss). Karosserimässigt var det mesta sig likt från 1969 med bara smärre justeringar i front och akter. 1971 dog så den klassiska Mustangen när en helt ny kaross kom - större, kantigare och svulstigare och alls inte Mustang! Så blev också denna version en flopp med 149.628 bilar sålda det året.

 

På bara fyra månader från introduktionen 1964 hade Ford sålt 100.000 st Mustanger, och succén var ett definitivt faktum! 1966 fanns det över en miljon Mustang-ägare bara i USA. Generel Motors kontrade med Chevrolet Camaro, en nog så framgångsrik modell, men Mustang har alltid haft högre försäljningssiffror än Camaro. Rekordåret var 1966 då 607.568 enheter tillverkades, därefter sjönk försäljningen successivt till att 1970 omfatta endast 190.428 bilar. Den Mustang som lanserades därefter är det inte många Classic Mustang- fantaster som vill höra talas om...