En av bilvärldens största
succéer tar sin början 1959 då Lido (Lee) Anthony
Iacocca blir chef för Ford Divisions. Iacocca hade med sig
till Ford funderingar om en ny biltyp, något i stil med
europeiska sportvagnar - en ungdomlig och sportig vagn som kunde
säljas för en inte alltför avskräckande summa
pengar. Vid denna tidpunkt var de amerikanska bilarna större
och vräkigare än någonsin, men samtidigt var
en ny generation bilköpare på gång, åldersgruppen
15-30 år skulle komma att stiga med 40% under 60-talet
medan 30-40 åringarna skulle minska i antal. De stora barnkullarna
från efterkrigstiden ville ha en ny sorts bil som matchade
deras image, samtidigt som inkomsterna skulle komma att stiga
dramatiskt under det glada 60-talet. Ett drömläge för
den amerikanska bilindustrin.
Lee Iacocca |
Iacocca presenterade sina
idéer för ledningsgruppen på Ford, och utvecklingsarbetet
tog fart. Från början stog det klart att modellen
skulle vara byggbar, d.v.s. en enkelt utrustad basversion med
ett flertal versioner av rikligare utrustade och mer påkostade
varianter. Projektet fick beteckningen T-5 (så hette också
Mustangen i Tyskland ända fram till 1979 p.g.a. en namntvist).
Från början jobbade man med en öppen mittmotorförsedd
bil efter europeisk modell med en V4 motor från Taunus
12M (och samma maskin som senare hamnade i SAAB V4). I oktober
1962 fanns en körbar prototyp, Mustang 1, som var en väldigt
extrem, tvåsitsig, låg och strömlinjeformad
vagn. Redan då visste man dock på Ford att den modellen
aldrig skulle tillverkas, den var för dyr att producera,
och ett beroende av Ford i Europa för leverans av delar
var inte bra. Iacocca ville istället att Mustangen skulle
baseras på Ford Fairlane, och 1963 hade nästa prototyp
premiär. En fyrsitsig V8-bestyckad bil som följdaktligen
kallades Mustang II, i allt väsentligt mycket lik den ganska
kantiga modell vi känner igen som den klassiska Mustangen
idag.
Den första produktionsbilen
byggdes i Mars 1964, mittimellan två modellår, och
gick i produktion omedelbart. Därför kom första
modellen att betecknas som 1964½, även om
den officiellt kallats "tidig 1965". Dock skiljde sig
1964½ en hel del från de "äkta" 65:orna,
faktiskt mer än 65:orna skiljer sig från 66:orna -
över 100 detaljer skiljer 1964½ och 1965! Från
början gavs två karossalternativ, hardtop och cabriolet. |
1965 fick Mustangen större fälgar (14")
men färre motoralternativ, en rak sexa på 200 cui/120
hk, och tre V8:or på 289 cui med 200, 225, eller 271 hk.
1965 kom också ett nytt karossalternativ, fastback, som
kom att bli mycket populärt och numer betingar högre
priser. 1966 innebar nya navkapslar, omdesignad grill,
och ny stolsklädsel, Samtliga modeller fick de runda instrument
som endast GT-modellen haft tidigare.1967 var något
av ett krisår i amerikansk bilindustri, och Mustangen förblev
ganska oförändrad. Något rundare karosslinjer,
framförallt på fastback-modellen, och en ny 390 cui
maskin som lämnade 315 hk blev årets nyheter. 1968
blev sista året med den klassiska Mustang-karossen, om
än med omdesignad front och akter samt ny design på
motorhuvens luftintag. Samma karossalternativ som tidigare, nu
med åtta motorvarianter, allt från en sexa på
250 cui/155 hk till en High Performance V8:a på 427 cui/335
hk. 1969 kom en helt ny längre, och bredare kaross
och två nya modeller; Grande som var en lyxvariant på
hardtopen och den nya fastbacken Mach I, också något
av en blivande klassiker. Den ursprungliga 289:an försvann
detta år och 302 cui/220 hk blev bas V8:a. Därutöver
fanns två stycken 351 cui åttor på respektive
250 och 290 hk, en 390 cui/320 hk (GT), en 428 cui/335 hk (Cobra
Jet), och 428 cui/360 hk (Super Cobra Jet). 1970 kom att
bli sista året då resterna av den klassiska Mustangen
fortfarande fanns kvar. Hela tio motoralternativ fanns, därav
tre sexor och den helt nya 429 cui/375 hk (Boss). Karosserimässigt
var det mesta sig likt från 1969 med bara smärre justeringar
i front och akter. 1971 dog så den klassiska Mustangen
när en helt ny kaross kom - större, kantigare och svulstigare
och alls inte Mustang! Så blev också denna version
en flopp med 149.628 bilar sålda det året. |

På bara fyra månader
från introduktionen 1964 hade Ford sålt 100.000 st
Mustanger, och succén var ett definitivt faktum! 1966
fanns det över en miljon Mustang-ägare bara i USA.
Generel Motors kontrade med Chevrolet Camaro, en nog så
framgångsrik modell, men Mustang har alltid haft högre
försäljningssiffror än Camaro. Rekordåret
var 1966 då 607.568 enheter tillverkades, därefter
sjönk försäljningen successivt till att 1970 omfatta
endast 190.428 bilar. Den Mustang som lanserades därefter
är det inte många Classic Mustang- fantaster som vill
höra talas om... |
|