Kaross: |
All plåt är genomgången,
det som inte är nytt är lagat och därefter lackat
med 2-komponents grund+Sikkens rallysvart. Slutligen hellackerad
med Sikkens nr B63P (Honda Harvard Blue). Löstagbar komposithuv
med Dzus snaplock. |
Motor:
 |
Ford 302 -79, smidda TRW kolvar
fullflytande mot vevstakar (allt viktat +/- 0,05 gram). 351W
-69 steg 2-toppar, planade, portade, omfrästa ventillägen
(dubbla vinklar), rullvippor och alldeles lagom vild Crane rullkam.
Härdade stötstänger, förbränningsrummen
portade till lika volym, gängade vipparmsbultar, Moroso
höga ventilkåpor. Högvolymoljepump, avstämt
Torker insug, Black Jack långa headders, 2,5" rostfritt
avgassystem med GT-dragning. Mallory Optisk fördelare, MSD
elektronisk tändning med MSD Timing Computer. Holley fläsk-förgasare,
Mallory el bränslepump, 1/2" bränslesystem i aluminium.
Effekt: någonstans mellan
alldeles tillräcklig och inte hysterisk... |
Kraftöverföring: |
Växellåda: Ford C4 (kraftigare
modellen). Lådan helrenoverad och preppad, förstärkt
lamellpaket. NBV Converter, oljekylare för automatlåda,
B&M Megashifter. Preppad Ford 8" bakaxel. |
Framvagn: |
KYB gasdämpare, original ventilerade
bromsskivor, krängningshämmare 25 mm, fjädrar
extra hårda (620 lbs). Övre bärarm Shelbysänkt
25 mm, original exportstag + svängt Monte-Carlo stag. |
Bakvagn: |
KYB gasdämpare, 5-bladsfjädrar
(extra hårda) inverterade öglor (=sänkning 25
mm), teflonbussningar, krängningshämmare 18 mm. |
Bromsar: |
Volvo bromsservo med reducering,
original ventilerade skivor fram, Volvo ok och skivor bak. |
Elsystem: |
Hela elsystemet nytt och omdraget,
Volvo generator, Optima torrbatteri. |
Hjul: |
Fälgar Cragar Drag Star 15x5"
fram, 15x7" bak, däck Michelin 225/55 och 185/55. |
Inredning:
 |
Det mesta original, inklusive Rally-Pac
och mittkonsoll. Förarstol Cobra SFX (gammaldags bucketseat),
Britax 3-punkts racebälte (med kromade spännen!), 2
kg pulversläckare, Panasonic CD-stereo, och en rejäl
hög med Creedence-skivor spridda i hela kupén! |