Ford Mustang HT -65

 

 Mustangens historia

 Modeller 1964½ - 1970

Denna hardtop registrerades första gången i Sverige i Maj 1965. Som exportbil byggd för den europeiska marknaden var den försedd med exportstag och ventilerade bromsskivor fram vid leverans. Bilen var sedan i bruk fram till 1980 då den ställdes av. Våren 1989 inhandlades Mustangen i Bollnäs av Stig Andersson, Piteå, som sedan genomförde en omfattande renovering och ombyggnad. Målet var bästa möjliga väghållning i en potent men ändå till vardags körbar bil. Sex år senare, den 28 juli 1995 besiktades den åter med godkänt resultat och sattes i trafik igen.

Ytterligare fem år och 400 mil senare köpte jag bilen av Stig och har sedan mest bara finputsat. Ett omfattande "besiktningskit" följde med bilen, men jag besiktade den som den står helt utan problem.

Sommartid vid finväder blir det Mustang till vardags, dessutom lite turnerande på träffar och cruising, och någon sväng till Tullinge Raceway brukar det bli för att spänna musklerna en aning.

 Kaross: All plåt är genomgången, det som inte är nytt är lagat och därefter lackat med 2-komponents grund+Sikkens rallysvart. Slutligen hellackerad med Sikkens nr B63P (Honda Harvard Blue). Löstagbar komposithuv med Dzus snaplock.

  Motor:

Ford 302 -79, smidda TRW kolvar fullflytande mot vevstakar (allt viktat +/- 0,05 gram). 351W -69 steg 2-toppar, planade, portade, omfrästa ventillägen (dubbla vinklar), rullvippor och alldeles lagom vild Crane rullkam. Härdade stötstänger, förbränningsrummen portade till lika volym, gängade vipparmsbultar, Moroso höga ventilkåpor. Högvolymoljepump, avstämt Torker insug, Black Jack långa headders, 2,5" rostfritt avgassystem med GT-dragning. Mallory Optisk fördelare, MSD elektronisk tändning med MSD Timing Computer. Holley fläsk-förgasare, Mallory el bränslepump, 1/2" bränslesystem i aluminium.

Effekt: någonstans mellan alldeles tillräcklig och inte hysterisk...

 Kraftöverföring: Växellåda: Ford C4 (kraftigare modellen). Lådan helrenoverad och preppad, förstärkt lamellpaket. NBV Converter, oljekylare för automatlåda, B&M Megashifter. Preppad Ford 8" bakaxel.
 Framvagn: KYB gasdämpare, original ventilerade bromsskivor, krängningshämmare 25 mm, fjädrar extra hårda (620 lbs). Övre bärarm Shelbysänkt 25 mm, original exportstag + svängt Monte-Carlo stag.
 Bakvagn: KYB gasdämpare, 5-bladsfjädrar (extra hårda) inverterade öglor (=sänkning 25 mm), teflonbussningar, krängningshämmare 18 mm.
 Bromsar: Volvo bromsservo med reducering, original ventilerade skivor fram, Volvo ok och skivor bak.
 Elsystem: Hela elsystemet nytt och omdraget, Volvo generator, Optima torrbatteri.
 Hjul: Fälgar Cragar Drag Star 15x5" fram, 15x7" bak, däck Michelin 225/55 och 185/55.

 Inredning:

Det mesta original, inklusive Rally-Pac och mittkonsoll. Förarstol Cobra SFX (gammaldags bucketseat), Britax 3-punkts racebälte (med kromade spännen!), 2 kg pulversläckare, Panasonic CD-stereo, och en rejäl hög med Creedence-skivor spridda i hela kupén!

Ännu fler bilder på bilen här!

   
   

 

 Raggarrally Borlänge

Beautytown Run Fagersta 

 Wheels Cruising Köping

 Power Meet Västerås

 

 

 

Tobbe Lektell, Fagersta 2001, 2002.